{"id":2792,"date":"2023-01-30T19:42:45","date_gmt":"2023-01-30T18:42:45","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/?p=2792"},"modified":"2023-01-30T19:42:55","modified_gmt":"2023-01-30T18:42:55","slug":"cbs-explainer-videos-over-de-nederlandse-bevolking","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/2792\/cbs-explainer-videos-over-de-nederlandse-bevolking\/","title":{"rendered":"CBS: Explainer video\u2019s over de Nederlandse bevolking"},"content":{"rendered":"
Voor <\/span>ons <\/span>project binnen de <\/span>minor Datavisualisatie en <\/span>Inforgraphics<\/span> aan de Hogeschool Utrecht<\/span>, zijn wij <\/span>(<\/span>Bjarn<\/span> S<\/span>aes<\/span>, Elena Tool en Marit <\/span>Alderhout<\/span>) <\/span>aan de slag gegaan <\/span>voor het C<\/span>entraal <\/span>B<\/span>ureau voor de <\/span>S<\/span>tatestiek<\/span> (CBS)<\/span>. <\/span>De keuze tot een onderwerp<\/span> voor onze <\/span>explainer<\/span> video<\/span> en de vorm <\/span>daarvan <\/span>stond<\/span>en <\/span>vrij. Hierdoor hadden wij de ruimte om onze eigen creativiteit en interesses in dit project te verwerken.<\/span><\/strong><\/p>\n Onze opdrachtgever<\/span><\/span><\/span><\/strong>\u00a0<\/span><\/span><\/strong> Product<\/span><\/span><\/span><\/strong>\u00a0<\/span><\/strong> De doelgroep Wij hadden hier veel aan, want we willen geen eindeloos lange video maken, waarin we zoveel mogelijk bespreken. Terwijl de doelgroep daar misschien helemaal niet op zit te wachten. Daarnaast was de keuze voor het medium dan ook snel gemaakt, want waar zijn jongeren het meeste te vinden? Ja, op sociale media.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Data<\/span><\/strong> Wij hebben bij de data de keuze gemaakt om gegevens te verzamelen over de algemene Nederlandse bevolking, immigratie naar Nederland en emigratie vanuit Nederland. Wij hebben hiervoor gekozen omdat deze onderwerpen de \u2018hoofdonderwerpen\u2019 zijn bij het CBS wanneer het gaat over het migratiesaldo.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Dicht bij de huisstijl\u00a0<\/span><\/strong> De explainer video \u00a0<\/span><\/strong> Eindresultaat\u00a0<\/span><\/strong> Video 1: Nederlandse bevolking<\/span><\/span>
<\/span>Het CBS, <\/span>ook wel<\/span> het Centraal Bureau voor de Statistiek, <\/span>verzamelt<\/span> data over de Nederlandse <\/span>bevolking. <\/span>Op de <\/span><\/span>website<\/span><\/span><\/a> van<\/span> het CBS staat de volgende omschrijving over het bedrijf: “<\/span>A<\/span>ls h\u00e9t statistische bureau van Nederland <\/span>leveren <\/span>wij<\/span> doormiddel van betrouwbare <\/span>statistieke<\/span> informatie en data<\/span>,<\/span> inzichten <\/span>in <\/span>de <\/span>maatschappelijke vraagstukk<\/span>en.” <\/span>Wij hebben tijdens dit project veel contact gehad <\/span>met de hoofdredacteur van het CBS, <\/span>Thomas <\/span>Ruigrok<\/span><\/a>. Naast dat <\/span>wij hulp hebben gehad van <\/span>Thomas<\/span>, hebben zijn <\/span>collega\u2019s <\/span>Karolien<\/span> van Wijk en Luuk <\/span>Hovius<\/span> ons ook ondersteuning geboden<\/span>.<\/span><\/span><\/p>\n
<\/span>Een <\/span>explainer<\/span> video over de Nederlandse bevolking. D<\/span>i<\/span>t is wat wij wilde<\/span>n<\/span> maken. <\/span>Tegenwoordig lees je veel over de <\/span>im<\/span>migratie<\/span>–<\/span> en emigratiestand binnen Nederland. <\/span>Wij kwamen erachter dat <\/span>de definitie van deze begrippen vaak verschillend beschreven wordt<\/span>. Zo denken mensen vaak dat Nederland een groot deel aan <\/span><\/span>vluchtelingen<\/span><\/span> in haar land heeft<\/span>, maar klopt dit wel?<\/span> Wij wilde<\/span>n<\/span> doormiddel van een<\/span> explainer<\/span> video <\/span>duidelijkheid scheppen<\/span>, want hoe zit het nou allemaal<\/span>?<\/span><\/span><\/p>\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2023\/01\/foto-artikel-1.1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”off” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2023\/01\/foto-artikel-1.2.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”off” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n\n
\n<\/span><\/strong>Vervolgens hebben wij samen met Thomas onze doelgroep vastgesteld. Wij gingen ons richten op: Nederlandse jongeren van 16 t\/m 25 jaar. Nu deze doelgroep vast stond, hebben wij onderzoek naar hen gedaan. We vroegen ons bijvoorbeeld af: “Zijn zij bekend met het fenomeen \u2018explainer video\u2019?” en “Welke kwaliteiten moet een video onder ander hebben om de aandacht vast te houden?”. Nadat we de resultaten hadden bekeken konden wij wel concluderen dat de jongeren hielden van kort en bondige video\u2019s. <\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n
\nNadat wij dus een beeld hadden van de voorkeuren van de doelgroep en het onderwerp ons duidelijk was, zijn wij op zoek gegaan naar bruikbare data voor in onze video. Wij hebben deze data gezocht bij het CBS, omdat de data die wij dan in deze video gebruiken ook afkomstig is van het medium voor wie we het maken. <\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n
\nIn de video hebben wij gekozen voor de <\/span>iconologie<\/span> van het CBS, om zo<\/span> dicht<\/span> mogelijk <\/span>bij de huisstijl te blijven<\/span>. Daarnaast <\/span>hebben we ook gekozen voor de kleuren uit de huisstijl van het CBS.<\/span><\/p>\n
\nOm onze video levendig te maken, hebben we <\/span>niet <\/span>gekozen voor <\/span>een <\/span>geanimeerde video maar voor een <\/span>handeling die wij deden <\/span>voor<\/span> de camera. Zo hebben wij op basis van ons gemaakte script, symbolen uitgeknipt en deze verwerkt in onze video. Zo was het<\/span>geen<\/span> wat je hoorde in <\/span>de voice-over ook in beeld<\/span> doordat wij het daar <\/span>neer<\/span>l<\/span>egde<\/span>n<\/span>.\u00a0<\/span><\/p>\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2023\/01\/foto-artikel-3.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”off” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2023\/01\/foto-artikel-2-1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”off” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n
\nDe doelgroep zat niet te wachten op een eindeloos lange video. Daarom hebben wij er dan ook voor gekozen om <\/span>drie video<\/span>\u2019<\/span>s <\/span>te maken. Zodat de inhoud be<\/span>hapbaar<\/span> blijft binnen een maximale lengte van anderhalve minuut<\/span>.\u00a0<\/span><\/p>\n
\n<\/strong>