{"id":3235,"date":"2023-09-21T13:25:42","date_gmt":"2023-09-21T11:25:42","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/?p=3235"},"modified":"2023-09-21T13:25:42","modified_gmt":"2023-09-21T11:25:42","slug":"ondanks-een-inflatie-van-13-blijven-branches-winst-maken","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/3235\/ondanks-een-inflatie-van-13-blijven-branches-winst-maken\/","title":{"rendered":"Ondanks een inflatie van 13%, blijven branches winst maken"},"content":{"rendered":"

Waarschijnlijk valt het je zelf ook al op. Producten worden duurder. Of het nu gaat om producten uit de supermarkt, detailhandel of luxeproducten; de prijzen nemen toe. Hier en daar hoor je dat het te maken heeft met een gebrek aan grondstoffen of export problemen e.d. Wij vroegen ons af in hoeverre consumenten daaropvolgend minder geld uitgeven vanwege de stijgende prijzen.<\/strong><\/p>\n

Om dit vraagstuk uit te zoeken, zijn cijfers vanuit het CBS over de omzet van enkele branches tussen 2015-2022 tegenover het CPI per jaar gezet. Het CPI geeft de \u201cgemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen\u201d aan. Er is gekozen om drie uiteenlopende branches tegenover elkaar te zetten, met de verwachting dat er verschillen te zien zijn in de vraag naar branches die bijvoorbeeld eerder luxeproducten omvatten of eerste levensbehoeften.<\/p>\n