verkeersborden dataset<\/a> van het NDW (Nationaal Dataportaal Wegverkeer). Deze dataset is gefilterd op de bord types C2, C3 en C4 om een lijst met alle eenrichtingsverkeerstraten in Nederland te cre\u00ebren. Deze lijst is vervolgens handmatig vergeleken met de straten in de telraam database in de steden Utrecht, Arnhem en Groningen. Deze steden zijn geselecteerd omdat dit de 3 steden in Nederland zijn met de meeste telramen. Na de vergelijking tussen de NDW-dataset en de Telraam straten is nogmaals een handmatige controle uitgevoerd op de staten selectie door de het Telraam straten segment (zoals deze gepresenteerd is op de Telraam pagina) te vergelijken met Google Maps kaart en streetview data.<\/p>\nNa het vaststellen van de te onderzoeken straten is de publieke Telraam API gebruikt om alle teldata in de periode 1 Juli 2023 tot en met 30 September 2023 te verzamelen. Deze data is vervolgens gebruikt om voor elke straat de gemiddelde teldata te bepalen per uur.
\nDe absolute teldata is vervolgens omgezet naar percentages om verschillen in straat groottes te elimineren.
\nAls laatste moet bepaald worden welke telrichting de correcte rijrichting is per straat. Omdat er geen informatie beschikbaar is over de ori\u00ebntatie van de telramen zijn inschattingen gemaakt op basis van de verzamelde data. Deze inschattingen zijn gemaakt door voor elk telraam per rijrichting de hoeveelheid tellingen voor auto\u2019s en vrachtauto\u2019s te vergelijken. De richting met de meeste tellingen is vervolgens vastgesteld als de correcte rijrichting.<\/p>\n
Mitsen en Maren<\/p>\n
Omdat er maar op een beperkt aantal plaatsen een Telraam hangt konden wij alleen straten bestuderen waar een Telraam actief is. Door de technische limitatie van het telraam systeem is er geen data beschikbaar wanneer de straat donker is. Dit betekent dat er \u2018s nachts geen telraam data beschikbaar is.
\nVoor de analyse van de eerste visualisatie zijn de gemiddeldes berekend met alle tijden waarbij minimaal \u00e9\u00e9n voertuig geteld is. Dit betekent dat de hoeveelheid datapunten in het gemiddelde per straat kan verschillen.
\nVoor de tweede visualisatie is alleen data gebruikt waarbij alle geselecteerde straten minimaal 1 voertuig hebben geteld. Dit resulteert in een tijdsperiode van 6 tot en met 19 uur.
\nDe data in de derde visualisatie is opgesteld op basis van deskresearch en observaties aan de hand van google Streetview data. De verschillende observatiepunten hebben uiteenlopende oorsprong data vari\u00ebrend van 2019 tot en met 2023 en kunnen dus mogelijk een verouderde situatie schetsen. Eventuele onzekerheden in de situatie zoals de aanwezigheid van tijdelijke borden zijn gevalideerd aan de hand van deskresearch.<\/p>\n[\/aesop_content]\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Frontale botsingen, dodelijke ongelukken en afgesloten snelwegen. De gevolgen van spookrijden kunnen gigantisch zijn. Het zijn vaak de verhalen over de snelwegen die het nieuws halen. Maar spookrijden komt binnen de bebouwde kom nog veel meer voor! Hoewel de gevolgen hier minder groot zijn, zorgt het wel voor onveilige situaties. Hoe zit dat in Utrecht, […]<\/p>\n","protected":false},"author":2746,"featured_media":3732,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[180,1],"tags":[],"class_list":["post-3711","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-datastories","category-projecten","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
Spookrijders in de stad\u00a0 - Datablog<\/title>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n