{"id":4837,"date":"2024-10-17T15:33:56","date_gmt":"2024-10-17T13:33:56","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/?p=4837"},"modified":"2024-10-17T15:35:26","modified_gmt":"2024-10-17T13:35:26","slug":"aantal-whatsapp-gebruikers-in-nederland-blijft-stijgen-facebook-x-en-linkedin-zetten-daling-in","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/4837\/aantal-whatsapp-gebruikers-in-nederland-blijft-stijgen-facebook-x-en-linkedin-zetten-daling-in\/","title":{"rendered":"Aantal Whatsapp-gebruikers in Nederland blijft stijgen, Facebook, X en Linkedin zetten daling in"},"content":{"rendered":"
Er gaat geen maand voorbij zonder dat social media op een bepaalde manier onder vuur komt te liggen. Neem bijvoorbeeld het nieuws van een Australische minister die een verbod wil voor kinderen, of een onderzoek van Hart van Nederland waaruit blijkt dat een groot deel van de Nederlanders v\u00f3\u00f3r de minimumleeftijd al op verschillende platformen is te vinden. Ondanks al deze negatieve reclame blijft het onverminderd populair.<\/strong><\/p>\n Dat blijkt uit gegevens van Statista. Whatsapp staat – misschien niet geheel verrassend – aan kop met bijna twaalf miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. De koppositie van Whatsapp is nooit bedreigd, maar qua gebruikersaantallen zijn er in de afgelopen acht jaar bijna vijf miljoen gebruikers bijgekomen. Ook weinig verrassend: TikTok heeft een grote opmars gemaakt sinds 2019 en kan nu ongeveer drie miljoen dagelijkse gebruikers.<\/p>\n Dalingen<\/strong><\/p>\n Tussen 2022 en 2023 zijn er ook platformen gedaald. Dit was het geval voor Twitter (tegenwoordig bekend als X), LinkedIn en Facebook. Facebook heeft van deze platformen nog altijd de meeste dagelijkse gebruikers: iets meer dan zes miljoen. Ondanks de vele ophef heeft het er niet veel van weg dat het aantal gebruikers van social media omlaaggaat. Onder de dataverantwoording kan je de grafiek inzien.<\/p>\n