{"id":5092,"date":"2024-12-09T11:37:47","date_gmt":"2024-12-09T10:37:47","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/?p=5092"},"modified":"2024-12-09T17:18:35","modified_gmt":"2024-12-09T16:18:35","slug":"milieuzone-in-utrecht-heeft-het-echt-effect-op-de-luchtkwaliteit","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/5092\/milieuzone-in-utrecht-heeft-het-echt-effect-op-de-luchtkwaliteit\/","title":{"rendered":"Milieuzone in Utrecht: heeft het echt effect op de luchtkwaliteit?"},"content":{"rendered":"
Schone lucht is essentieel voor onze gezondheid, en daarom zet Nederland zich <\/span>ook <\/span>steeds meer in om de luchtkwaliteit te verbeteren. <\/span>Echter blijkt u<\/span>it onderzoek van <\/span>de <\/span><\/span>Wereldgezondheidsorganisatie<\/span><\/span><\/a> (WHO) dat de lucht in Nederland nog <\/span>steeds <\/span>niet voldoet aan de normen die nodig zijn om gezondheidsrisico\u2019s te voorkomen. Ongeveer 4% van de Nederlandse bevolking ondervindt gezondheidsklachten door milieufactoren, waarbij luchtvervuiling de grootste oorzaak is. <\/span>Ook de gemeente Utrecht neemt actief maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, dit gebeurt onder andere door de invoering van een milieuzone in het centrum van Utrecht.\u00a0<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n\n De invoering van de milieuzone vond plaats op <\/span>1 juli 2007<\/span><\/a>. Vanaf toen mochten dieselvrachtauto\u2019s die niet voldeden aan de minimale emissieklasse van 4 het centrum van Utrecht niet meer in. De emissieklasse van een voertuig geeft aan hoeveel schadelijke stoffen het voertuig uitstoot: hoe hoger de klasse, hoe minder uitstoot de auto veroorzaakt. Waar de milieuzone aanvankelijk alleen gold voor vrachtverkeer, zijn de regels <\/span>door de jaren heen<\/span><\/a> steeds meer aangescherpt en uitgebreid tot personenauto\u2019s. De volgende stap is een zero-emissiezone, gepland voor januari 2025. Dit houdt in dat bestel- en vrachtauto\u2019s die vanaf 2025 nieuw gekocht zijn alleen de emissiezone binnen mogen treden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Vanaf april 2021 was er een verhoging van minimale toegestane emissieklasse voor personen- en bestelauto\u2019s van 3 naar 4. Het strenger maken van de emissieklasse moet helpen om de luchtkwaliteit in de binnenstad van Utrecht te verbeteren. Onderzoek van TNO uit 2024 stelt dan ook dat een verhoging van de emissieklasse tot een sterke afname van schadelijke uitstoot, zoals NOx en fijnstof leidt. Het effect van de Milieuzone in Utrecht op de lange termijn is al eerder getoond door het DUIC in 2016, waarbij diverse meetpunten in de stad het stikstofdioxide hebben gemeten tussen 2011 en 2015. In de visualisatie is een snellere daling te zien van het stikstofdioxide in de binnenstad ten opzichte van buiten de milieuzone. De vraag is of dit ook terug te zien is in data van dit onderzoek.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2024\/11\/Afbeelding1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n Metingen vanuit het project \u2018<\/span><\/span>Snuffelfiets<\/span><\/span><\/a>\u2019, onderdeel van \u2018<\/span><\/span>Samen Meten Utrecht<\/span><\/span><\/a>\u2019, bieden inzicht in de hoeveelheid fijnstof (PM2,5) <\/span>die rond die periode aanwezig wa<\/span>ren<\/span> in de stad. <\/span>Uit een analyse van de fijnstofdata uit 2020 en 2022<\/span>, dus v\u00f3\u00f3r en n\u00e1 de verhoging van de minimale emissieklasse, blijkt dat er na deze maatregel geen daling in fijnstofconcentratie zichtbaar is<\/span> en deze zelfs lijkt te zijn gestegen. <\/span>Hoewel het niet uit te sluiten is dat dit kan komen door overige factoren <\/span>van buitenaf, zoals <\/span>coronaregels die toen gehandhaafd werden of weersomstandigheden, <\/span>kan er niet aangetoond worden dat milieuzones het gewenste effect hebben bereikt.\u00a0<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2024\/11\/Fijnstofconcentratie-in-milieuzone-Utrecht.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\nStrengere Emissieklassen en de Weg naar 2025<\/h1>\n
Fijnstofmetingen voor en na de Emissieklasseverhoging<\/h1>\n
Boetebeleid en Effectiviteit<\/h1>\n