(Geijtenbeek, 2021).<\/a><\/p>\nWij hebben ervoor gekozen om van de klassieke persona af te wijken, omdat we vonden dat deze niet de diversiteit en complexiteit van de wijken in Schiedam en Vlaardingen goed zou kunnen weerspiegelen. Bovendien vonden we het niet logisch om mensen direct te koppelen aan specifieke data. Het gebruik van kenmerken, zoals een naam of huidskleur kan namelijk onbedoeld leiden tot vooroordelen of het bevestigen van bestaande stereotypen. Om dat te voorkomen, hebben we besloten geen persoon te visualiseren, maar de wijk zelf als geheel te presenteren.<\/p>\n
Het idee achter een wijkgerichte persona is eenvoudig: een duidelijk beeld krijgen van wie de mensen in een wijk zijn, wat hen bezighoudt en welke problemen de inwoners ervaren.<\/p>\n
Het proces van verzamelen, analyseren en visualiseren van data
\n<\/strong>De ontwikkeling van deze wijkgerichte persona\u2019s begon met een data-analyse. We verzamelden data over het opleidingsniveau, inkomens, leeftijdsgroepen, migratieachtergrond, criminaliteit, sociale samenhang, politieke voorkeur en prioriteiten van de wijken. Deze categorie\u00ebn kwamen voort na een overleg met de streekomroep. Deze gegevens werden verzameld uit diverse bronnen, waaronder de \u2018Kerncijfers wijken en buurten\u2019 van het CBS, politiecijfers, stembureaus en rapporten die werden gepubliceerd door de gemeenten Schiedam en Vlaardingen.<\/p>\nDeze data werden vervolgens geanalyseerd, waarbij wij bijvoorbeeld absolute aantallen in percentages omrekenden om de data goed vergelijkbaar te maken. Na de data-analyse volgde het visualiseren van de gegevens. Dit gebeurde eerst door het maken van schetsen en prototypes in Flourish en Adobe Illustrator, zoals te zien in de bijgevoegde beelden.<\/p>\n
\u00a0 \u00a0 \u00a0
\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0
<\/p>\n
\u00a0 \u00a0 Figuur 1: Schets van leeftijdsverdeling \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0Figuur 2: prototype van leeftijdsverdeling<\/p>\n
Nadat de data per categorie gevisualiseerd was, moesten de gegevens worden omgezet naar praktische persona\u2019s. Een voorbeeld hiervan is de persona van de wijk Kethel in Schiedam (zie figuur 3). Deze persona bevat alle relevante categorie\u00ebn die de streekomroep belangrijk vond. Voor de persona\u2019s hebben wij gebruik gemaakt van de huisstijl van \u2018dit is Twee\u2019<\/p>\n
In totaal hebben we 15 van deze persona\u2019s ontwikkeld, \u00e9\u00e9n voor iedere wijk in Schiedam en Vlaardingen.<\/p>\n

\nFiguur 3: Persona voor de wijk Kethel, in gemeente Schiedam<\/p>\n
Wat Nu?<\/strong>
\nMet de 15 wijkgerichte persona\u2019s kan \u2018Dit is Twee\u2019 nu veel gerichter te werk gaan en beter inspelen op wat er speelt in deze wijken. Je zou misschien denken: \u201cLeuk zo\u2019n persona, maar over een paar jaar is de data alweer verouderd.\u201d Daar hebben we ook aan gedacht! We hebben aan de streekomroep een kort stappenplan geleverd voor het zelf verzamelen en analyseren van data in de toekomst. Ook hebben wij een Illustrator- persona template meegeleverd voor verdere gebruik, mocht \u2018Dit is Twee\u2019 deze opmaak van deze persona willen blijven gebruiken.<\/p>\nWe zijn benieuwd naar de impact die deze persona\u2019s gaan hebben en hoe ze de relatie tussen de omroep en de lokale gemeenschappen verder kunnen versterken.<\/p>\n
Geschreven door:<\/strong>
\nJanat Ali, Milan Beijl, Ben Riemens en Beaudine Teunis<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een bijzonder project voor ‘Dit is Twee’, de lokale streekomroep van Schiedam en Vlaardingen. \u2018Dit is Twee\u2019 staat bekend om haar betrouwbare en toegankelijke verslaggeving via radio, televisie, website en sociale media. Maar hoe zorg je ervoor dat je als streekomroep nog nauwer betrokken raakt bij de diverse […]<\/p>\n","protected":false},"author":3293,"featured_media":5634,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-5343","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-projecten","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
Hoe Persona\u2019s Streekomroep \u2018Dit is Twee\u2019 Dichter bij de Wijken Brengen - Datablog<\/title>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n