‘Muziek is de Basis!’

‘Muziek is de Basis!’

Foto: Ger Wijtsma

De grote zaal van Pathé Leidsche Rijn was donderdagmiddag het toneel voor de spectaculaire afsluiting van ‘Muziek is de Basis!’. Met dit muziekeducatieproject brengt Harmonieorkest Vleuten inmiddels alweer voor het Tiende jaar ‘meer muziek in de klas’. Deze editie deden er 16 groepen van vijf verschillende scholen mee. De twee eindoptredens mochten beiden rekenen op grote publieke belangstelling. Robert de Bruijne, voorzitter van Harmonieorkest Vleuten en projectleider van Muziek is de Basis! vertelt over het project.

Kunt u kort uitleggen wat ‘Muziek is de Basis!’ is en inhoud?

Muziek is de Basis is een groot muziekeducatieproject voor leerlingen van een aantal basisscholen in Vleuten en Leidsche Rijn. Het project wordt dit jaar alweer voor de 10e keer georganiseerd! Aan deze jubileumeditie van het project doen in totaal 16 groepen van 6 verschillende basisscholen mee.

Het project bestaat uit drie fasen. Tijdens de eerste fase, die tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie plaatsvindt, krijgen de kinderen algemene muzieklessen in de klas van een docent muziek. Ze leren over maat, ritme en maken kennis met allerlei verschillende instrumenten. De lessen zijn eveneens gebaseerd op de SLO-leerdoelen voor het vak muziek.

In januari start de tweede fase en kunnen de kinderen die dat leuk vinden een instrument kiezen om dat te leren bespelen. De leerlingen kunnen kiezen uit klarinet, fluit, saxofoon, trompet, trombone, euphonium / bariton, hoorn of slagwerk. De muzieklessen worden buitenschools aangeboden en worden gegeven door een vakdocent. Hierbij wordt nauw samengewerkt met muziekscholen in de buurt en enkele freelance docenten. Zodra de leerlingen de basisbeginselen van hun instrument onder de knie hebben, gaan ze direct samen spelen in het grote Muziek-is-de-Basis-Projectorkest! Dit orkest speelt iedere week ongeveer een uur samen onder leiding van een jonge enthousiaste dirigent.

Na de voorjaarsvakantie start de derde fase en keren de muziekdocenten terug in de klas. Ze gaan met alle leerlingen aan de slag om een muzikale act te bedenken. Deze lessen hebben een meer workshopachtig karakter, omdat het juist de bedoeling is om de eigen (muzikale) creativiteit van de kinderen te stimuleren en deze een plek te geven in de zelfbedachte act. De act is onderdeel van de grote feestelijke gezamenlijke projectafsluiting. Het project is namelijk op donderdagmiddag 21 april afgesloten met twee voorstellingen in de grote zaal van Pathé Leidsche Rijn. Hoewel de zaal met 600 stoelen al heel groot is, moesten we het verspreiden over twee voorstellingen omdat de show anders te lang duurt en omdat het publiek niet in de zaal past.

Hoe is ‘Muziek is de Basis!’ ooit begonnen ?

Het project ‘Muziek is de Basis!’ is ontstaan vanuit een wens van (toen nog) Prinses Máxima. Zij lanceerde in 2011 onder de vlag van het Oranjefonds het programma Kinderen maken Muziek. Het programma had tot doel alle kinderen in Nederland de kans te geven om – liefst samen met anderen –  een muziekinstrument te leren spelen. ‘Muziek is de Basis!’ was een van de projecten in het eerste ronde van Kinderen maken Muziek. In een toespraak bij haar 40-ste verjaardag benoemde Máxima treffend, waarom zij het zo belangrijk vindt dat kinderen samen muziek gaan maken.

Wat is de reactie van de kinderen en zijn de resultaten ook langdurig merkbaar?

Deelnemende basisscholen, muziekdocenten en scholen zijn erg enthousiast over het muziekproject. Gelukkig zijn ook de kinderen erg enthousiast, want na afloop van de projecten gaat een zeer aanzienlijk deel van de kinderen, die tijdens het project voor het eerst met een instrument kennis hebben gemaakt, in eigen tijd door met muzieklessen en het samen muziek maken. Harmonieorkest Vleuten is speciaal voor deze groep leerlingen extra opleidingsorkesten gestart; het D en E-orkest!
Natuurlijk hopen we dat kinderen door het project de smaak te pakken hebben gekregen en verder willen gaan met muziek maken. Dat mag ook op een heel ander instrument zijn, bijvoorbeeld een piano of een viool. Of de leerlingen doorgaan of niet; alle leerlingen die mee hebben gedaan aan dit project zullen na afloop anders naar een harmonie of fanfare kijken en ze zullen zich de feestelijke projectafsluiting lang blijven herinneren.

Waarom nou juist kinderen uit groep zes en niet een jaartje jonger of ouder ?

Groep 6 is een goede leeftijd om een paar redenen; De harmonie is een ‘blaasorkest’, en om muziek te maken op een blaasinstrument is het handig om je voortanden gewisseld te hebben en in groep vijf zijn de kinderen nog aan het wisselen. In groep 7 hebben kinderen vaak al een hobby gevonden waar zij liever hun tijd aan besteden en kom je met muziek maken te laat. Daarom is groep 6 dus eigenlijk de beste leeftijd om in te stappen.

Waarom is dit project belangrijk voor de kinderen en wat is het belang?

Prinses Máxima heeft daar bij het starten van ‘Kinderen maken Muziek’ al een hele heldere uitspraak over gedaan, maar er is ondertussen veel meer onderzoek gedaan. Er zijn een paar redenen. Uit die onderzoeken is bewezen dat muziek een positieve invloed heeft op de taalontwikkeling en het begrijpend lezen van kinderen. Daarnaast geeft het kinderen ook op school de kans om niet alleen met droge cognitieve activiteiten bezig te zijn, maar ook andere vaardigheden te ontwikkelen. Vaardigheden die ze later heel hard nodig hebben. Het geeft kinderen een kans zich op een andere manier te uiten. Ten slotte zorgt muziek ervoor dat kinderen beter gaan luisteren.

Muziek is de Basis! bestaat nu al tien jaar en als het aan de voorzitter ligt kunnen er zeker nog tien jaar bij. Het project word met het jaar groter en er zijn gesprekken gaande met het Jeugdorkest Leidsche Rijn om wellicht kinderen naast blaasinstrumenten ook symfonie instrumenten aan te bieden.  De toekomst is positief en de motivatie om door te gaan met Muziek is de Basis is groter dan ooit.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.