Ondernemen in coronatijd; grote onzekerheden

Ondernemen in coronatijd; grote onzekerheden

HAARLEM – De afgelopen twee jaar hebben kledingwinkels in Haarlem erg last gehad van de coronapandemie. Voor winkeliers, die momenteel  met de corona maatregelen worden geconfronteerd is het moeilijk in te schatten welke uitdagingen ze op hun pad tegenkomen en of er sowieso wel klandizie komt opdagen. Wat betekent dit voor de ondernemers?

In Haarlem vind je aan de Grote Houtstraat de schoenenwinkel Brossois City Shoes van Edwin Cassee. De winkel heeft een uitgebreid assortiment aan schoeisel. Een klant bekijkt aandachtig een paar schoenen. Midden in de winkel past een andere klant een paar schoenen. Er staat een collectie schoenen die afgeprijsd zijn, want volgende week is het alweer kerst. Maar waar lopen ondernemers tegenaan in deze corona tijd?

Al meer dan twee jaar loopt de traditionele kerstsfeer anders dan dat men zou wensen. Door corona is de kerstdrukte minder dan voorheen, mede door de angst voor corona en de genomen maatregelen. Zo waren de kledingwinkels door de maatregelen in december 2020 gesloten, wat de mogelijkheid om te shoppen in de stad volledig heeft uitgesloten. Zo zegt eigenaar Edwin van Brossois City Shoes ook dat het na kerst drukker in de winkel is, wat te maken kan hebben met het feit dat mensen vrij zijn en nog wat te besteden hebben.

‘Het is heel lastig voor winkels, afhankelijk van in welke branche je zit, om nu goede omzet te draaien’, aldus Edwin. Zo merkt Hij op dat in de afgelopen tijd mensen minder winkelen. Zaterdag heerst er nog wel een stadse drukte, maar doordeweeks zijn er veel minder mensen in de stad. Wat ook op te merken valt is dat er vanuit de winkel 20% tot 25% minder wordt verkocht.

‘Het is keihard werken’, zo zegt Edwin. Hij is ook voornamelijk online druk bezig met het verkopen van zijn producten. CityShoes.nl is daarbij ook belangrijk geweest vooral in het begin van de corona tijd. Daarbij waren er momenten dat er vanuit de website meer werd verkocht dan vanuit de winkel. Ook heeft het erg geholpen voor Edwin om schoenen te verkopen op topshoe.nl. Op deze site doen 90 winkels mee met het verkopen van schoenen en helpen ze elkaar daarmee overeind. Ook wordt op de sociale media accounts veel gepromoot.

Wat ook nog een nieuw verschijnsel is sinds de corona crisis, het gedrag van de klanten in de winkel. ‘Dat verschilt per dag en wat voor maatregelen er gelden’, aldus Edwin. Zo merkt hij op dat klanten zich losser gedragen als er minder maatregelen zijn. De meeste klanten houden zich gewoon aan de maatregelen, maar sommige klanten houden zich er juist niet aan. Daarbij zegt Edwin dat het geen zin heeft om met ze in discussie te gaan. ‘of u doet het kapje op of u doet het niet, en als u het niet doet gaat u maar ergens anders kijken’, dat is wat Edwin dan zo vriendelijk mogelijk tegen deze klanten zegt. Klanten komen ook vaak binnen met hun meningen over corona, wat veel energie vraagt om er telkens over te praten.

De corona crisis heeft er voor gezorgd dat er veel minder schoenen in de winkelvoorraad staan. Dit komt doordat het heel onvoorspelbaar is hoe de handel tijdens de pandemie kan gaan. Winkeliers kopen namelijk maanden van tevoren de collecties in, want de fabrikanten moeten de juiste materialen zien te vinden voor de schoenen. Momenteel is Edwin niet zeker of hij überhaupt de collectie kan verkopen. Zo hebben veel schoenen van de voorjaarscollectie van 2020 in de zomer afgeprijsd in de winkel gestaan. Ook zijn er schoenen die nog in de mode zijn opgeslagen en worden verschoven naar de nieuwe collecties.

Edwin heeft zelfs nu al schoenen aangeschaft voor de volgende wintercollectie, dat veel vroeger is dan normaal gesproken. Dit heeft te maken met grondstof tekorten wereldwijd. Zo zijn er wonderbaarlijk containertekorten, wat zorgt voor transport problemen. Ook is het dus moeilijker voor klanten om schoenen te bestellen die momenteel niet in de voorraad staan. Edwin is dus elke dag bezig met het checken van toestanden die zijn winkel kunnen belemmeren. Het is momenteel dus niet te voorspellen hoe zaken er in de toekomst uit zullen zien.

Over de auteur

Giorgio Steltenpohl

Giorgio Steltenpohl wil als journalist meer te weten komen van de maatschappij en zijn ondervindingen delen met andere mensen. Hij wil mensen met elkaar laten discussiëren over relevante maatschappelijke problemen en de ongehoorden met hun verhalen in de spotlight zetten. "Jackpot!"

1 reactie

  1. Joletta Bakker

    Duidelijk verhaal.
    Leuk, dat je met ‘gewone’ mensen praat, die niet perse negatief zijn.
    Je laat ook de problemen zien, die wereldwijd ontstaan door de pandemie.
    Leuk!

    Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *