Gemeente Haarlem stelt duurzaamheid als hoogste prioriteit van de stad in de aanvullende Routekaart

Gemeente Haarlem stelt duurzaamheid als hoogste prioriteit van de stad in de aanvullende Routekaart

Foto: Gemeente Haarlem (Routekaart Duurzaamheid)

HAARLEM- Haarlem moet in 2030, ten opzichte van 2017, 51% CO2 teruggedrongen hebben. Uit een onderzoek van CE Delft blijkt dat het doel, door de komende ontwikkelingen en groei, niet wordt bereikt. Haarlem zou slechts 40% CO2-reductie behalen. Om het doel toch te halen schrijft de gemeente een aanvullende routekaart. In de aanvullende routekaart Duurzaamheid staan de plannen van gemeente om duurzamer te worden.

De routekaart laat verschillende bronnen van CO2-uitstoot zien. Zo komt er door consumptie, van de gemiddelde Haarlemmer, ongeveer 60% uitstoot bij. Voor bedrijven ligt dit percentage hoger. Door duurzaamheid te stimuleren, zoals bijvoorbeeld een circulaire economie, wil de gemeente de percentages verlagen. Wethouder duurzaamheid Robbert Berkhout, meldt het volgende op de website van de gemeente Haarlem: ‘Deze routekaart Haarlemse Duurzaamheid brengt de grote opgave, waarvoor wij staan, scherp in beeld. Dat maakt het volbrengen van deze opgave makkelijker. Nog belangrijker is dat we de opgebouwde samenwerking, op het gebied van duurzaamheid in onze stad blijven intensiveren. Alle kennis, energie en initiatieven uit de stad hebben we eens te meer nodig. Met deze routekaart is het voorwerk hiervoor gedaan. Laten we ermee aan de slag gaan!’

Er zijn verschillende milieudoelen gesteld. In 2025 wil de gemeente de volgende punten bereiken: Woningcorporaties wekken gezamenlijk 32 Tj (tera-joule) op via zonnepanelen op daken, 35.000 extra zonnepanelen op bedrijfsdaken, 50% van de inkoop gemeente Haarlem wordt circulair en het doel van de gemeente Haarlem is om in 2025 de top CO2 Prestatieladder bereikt te hebben. In 2030 is het doel om in ieder geval 50% van de totale CO2-uitstoot te verminderen. De gemeente wil ook 6000 woningen aardgasvrij maken en 30.000 woningen minimaal 30% aardgasvrij maken. Haarlem is in 2030 al 70% een circulaire stad. Een circulaire stad is een stad die zuiniger en slimmer omgaat met haar grondstoffen. Een stad dat dus duurzamer leeft. In 2040 is Haarlem helemaal aardgasvrij en 100% een circulaire stad. Uiteindelijk wil de gemeente dat Haarlem in 2050 klimaatbestendig is.

In de afgelopen jaren zijn er veel maatregelen genomen om de milieudoelen te behalen. Zo is er een milieuzone ingericht waardoor de CO2-uitstoot van vrachtverkeer is verminderd. Ook wordt de snelheid in verschillende straten aangepast. In plaats van 50 km per uur wordt de maximale snelheid 30 km per uur. De gemeente is ook van plan om duurzame vervoersmiddelen voorrang te geven. Er wordt meer rekening gehouden met fietsers, meer fietsenstallingen om een fiets te parkeren bijvoorbeeld en er zijn ruim 280 laadpalen voor elektrische auto’s bijgekomen. Dit waren in 2019 nog maar 136 palen. Als belangrijkste duurzame verbetering wordt er meer gebruik gemaakt van natuurlijke energiebronnen, zo liggen er nu 120.000 zonnepanelen op de daken.

De burgers en bedrijven werken mee om duurzamer te leven. Verschillende bedrijven gaan steeds duurzamer produceren. Zo is een lokale groentewinkel, die niet met naam genoemd wil worden maar wel bekend is bij de redactie, al veel bezig met duurzaamheid. Zo hebben ze pasgeleden energiezuinige koelmotoren aangeschaft. Alles wordt gerecycled vertelt de eigenaar. Plastic, karton, hout en zelfs de overgebleven groente en fruit wordt opgehaald door de schillenboer. Duurzaamheid is belangrijk, maar voor een lokale groenteboer die moeite heeft met de concurrentie van grote supermarkten is het af en toe moeilijk om te verduurzamen. ‘Aan biologische en ecologische producten zit een prijskaartje en niet iedereen is bereid om die prijs te betalen, dit is tenslotte een arbeidersbuurt’, vertelt de groenteboer. ‘Het oogt minder en de houdbaarheid is korter’ zegt hij over duurzame producten.

Vizmarkt is een andere lokale winkel in Haarlem. Ze verkopen hier vissen en recent zijn ze ook andere producten gaan verkopen zoals bijvoorbeeld groente. ‘Bij elk product houden we rekening met duurzaamheid. Bij vis houdt dat in dat we rekening houden met de vangst en vanggebieden’ vertelt de medewerker Maarten. Er zijn bepaalde regels aan het vangen van vis die niet altijd gehanteerd worden. De Vizmarkt probeert hier juist op te letten. Zo willen ze dat de vangst geen schade brengt aan de omliggende natuur, je mag geen zwangere vissen vangen en overbevissing is niet toegestaan. Voor de groente willen ze graag biologische en lokale producten verkopen. Ook maakt Maarten heel duidelijk dat ze niet trots willen zijn op dat ze duurzaam zijn. ‘Het is eigenlijk gewoon bizar dat je er trots op moet zijn, duurzaam zijn zou juist normaal moeten zijn’.

Over de auteur

Sil Moison

Sil Moison is een nieuwsgierige en leergierige student op de HU. Hij toont interesse in de verhalen van mensen. Een van zijn hobby's is fotografie. Door fotografie kijkt hij op een andere manier naar de wereld. Ook stelt Sil veel vragen, kritisch en scherp. "Hij stelt altijd zoveel vragen, journalistiek is echt iets voor hem" aldus een collega van Sil bij de Albert Heijn.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.