Mede door leerachterstanden drukte bij bijlesinstituten

Mede door leerachterstanden drukte bij bijlesinstituten

David Vestering en Wolf Mestrom van De Bijlesgroep in Haarlem

HAARLEM – De vraag naar huiswerkbegeleiding en bijles blijkt groter dan ooit. Dit komt mede door de leerachterstanden die leerlingen hebben opgelopen gedurende de coronapandemie. Met name in provincie Noord-Holland staat de telefoon bij bedrijven dat deze vorm van aanvullend onderwijs aanbiedt roodgloeiend.

Het sluiten van de scholen heeft geleid tot forse leerachterstanden in zowel het primair, als voortgezet onderwijs. Bij vmbo-leerlingen loopt de achterstand op tot een volledig schooljaar, zo blijkt uit het onderwijsrapport van 2021. Eerder waarschuwde wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs) in een gesprek met Het Parool al voor de nasleep van het sluiten van de schooldeuren. ‘Dit heeft gevolgen voor de leerprestaties van de kinderen. Niet alleen in de komende weken, maar ook daarna.’

Onder meer door deze achterstanden is in de afgelopen vijf jaar het aantal studiebegeleidingsbedrijven in Nederland met 61 procent toegenomen. Van bijna 3400 bedrijven in 2017, naar ruim 5400 bedrijven in 2022, zo blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Bijna de helft van deze bedrijven zitten gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. ‘Het gemiddeld besteedbaar inkomen is in de Randstad hoger, dat zou een rol kunnen spelen bij het toenemend aantal ouders dat een studiebegeleider inschakelt’, noemt voorzitter van het Landelijke Vereniging voor Studiebegeleidingsinstituten Marianne Zuurendonk in een bericht van NH Nieuws als denkbare verklaring.

Bij De Bijlesgroep in Haarlem zijn ze geschrokken van de drukte. ‘De vraag bleek zoveel groter dan ik had gedacht en dat is alleen nog maar bij ons, andere instituten hebben een wachtlijst. Ik wist dat de vraag groot is, maar zo groot had ik nooit verwacht’, vertelt bijlesdocent en oprichter van De Bijlesgroep David Vestering.

Op lokaal niveau

Ook in Haarlem merken ze de leerachterstanden op. ‘De afgelopen twee jaar hebben er echt voor gezorgd dat de kennis naar beneden is gegaan. Leerlingen hebben een paar maanden stilgezeten en dat zie je nu in de resultaten.’ De Bijlesgroep ontvangt de leerlingen met open armen, maar toch is bijles volgens hen niet de oplossing. ‘Leerlingen worden nu bijna gedwongen bijles te volgen, omdat iedere leerling een achterstand heeft door het thuisonderwijs. Uiteindelijk wil je dat de leerlingen op school genoeg leren en voldoende ondersteuning krijgen. Momenteel is de achterstand zo slecht en kunnen de scholen het niet meer aan, dat er instituten als Lyceo en De Bijlesgroep bestaan’, zegt Verstering.

Door de achterstanden is het ook voor de bijlesdocenten terugschakelen naar een lager niveau. ‘Met bijvoorbeeld leerlingen uit de derde klas behandelen we wiskunde uit de brugklas. Een huis bouw je ook vanaf de onderkant op, maar als die er niet is, kom je moeilijk bij de zolder terecht’, vervolgt de oprichter.

Nog niet meetbaar
De examenregels zijn dit jaar met een extra herkansing en de kans om examens te spreiden wederom versoepeld, maar het daadwerkelijke effect van de leerachterstanden zal de toekomst moeten uitwijzen. ‘Ook in de onderbouw zijn er flinke achterstanden, alleen is het effect hiervan nog niet meetbaar. Door de versoepeling van de examenregels komen de achterstanden in de examenklassen heel erg aan het licht, maar ook in de onderbouw is het een probleem. Alleen is het bij de bovenbouw wat duidelijker zichtbaar’, vertelt Vestering.

De drukte zal bij de bijlesinstituten de komende tijd, met de eindexamens in zicht, naar verwachting toenemen. ‘Laat ze maar komen, er zijn veel bijlesdocenten die willen helpen. Als er te veel leerlingen komen, zorgen we dat er meer leraren komen. Zo makkelijk is het’, zegt bijlesdocent en vestigingsmanager van De Bijlesgroep Wolf Mestrom. Om de onderwijskwaliteit te verbeteren trekt het kabinet 1 miljard euro uit, en gaat scholen waar de nood het hoogst is extra ondersteuning bieden, blijkt uit het regeerakkoord.

In de onderstaande video van Mette Woolthuis wordt meer verteld over de toenemende prestatiedruk die leerlingen ervaren, zowel vanuit huis, als de maatschappij.

Over de auteur

Fleur Nuijten

Fleur Nuijten streeft ernaar om altijd ergens het maximale uit te halen en te kijken of er nog verbetering in zit. ‘Kwalitatief werk leveren staat daarom altijd voorop bij mij.’

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.