Angstige kinderen vanwege oorlog Oekraïne: ‘Juf, de Russen gaan ons aanvallen!’

Angstige kinderen vanwege oorlog Oekraïne: ‘Juf, de Russen gaan ons aanvallen!’

Angstig kind Rechten: Flickr

HAARLEM – De kindertelefoon staat roodgloeiend met zorgen om de oorlog in Oekraïne. Hoe bespreken basisscholen de oorlog, zonder dit angstgevoel te versterken? ‘Iedere keer als er een helikopter overvliegt, ben ik bang dat de Russen ons gaan aanvallen’, zegt groep 8-leerling Thijs van de Liduinaschool in Haarlem. 

De beelden die op televisie en sociale media voorbijkomen, ontgaan ook jonge kinderen niet. Voor veel van hen voelt de oorlog heel dichtbij. Dit kan leiden tot slapeloze nachten, onzekerheid en angst. Ook Thijs heeft hier last van. Het liefst vermijdt hij het gesprek over de oorlog. ‘Als het nieuws op komt, loop ik weg en doe ik mijn koptelefoon op’, vertelt hij, ‘Ik hoef niet altijd te weten wat er in Oekraïne gebeurt. Ik wil alleen het nieuws horen als de oorlog gestopt is. Wanneer er vrede is, of Rusland heeft verloren.’ Zijn klasgenoot en vriend Quentin vertelt dat er in de lessen aandacht aan de oorlog wordt besteed. ‘Iedere ochtend kijken we met de klas het Jeugdjournaal. Ook hebben we er met de juf over gepraat.’ Toch neemt dit de angst bij Thijs niet weg. ‘Ik ben heel bang dat Rusland boos is op Europa en met ons oorlog willen voeren. Als ik ga slapen, heb ik daar heel veel last van.’

Mounia Lahjaji is leerkracht van groep 7 bij basisschool de Molenwiek in Haarlem. Ze herkent de angst rondom de oorlog bij de kinderen uit haar klas. ‘Het onderwerp doet veel met mijn klas, ook omdat wij kinde ren hebben met een Syrische, Afghaanse, Poolse en Russische achtergrond.’ Mounia vertelt dat er in de les veel over de oorlog wordt gepraat, vaak omdat kinderen er zelf over beginnen. ‘Toen een leerling vertelde over de oorlog in Syrië, waren alle kinderen in tranen. Het is zo’n warme en begripvolle klas, ze leven ontzettend mee.’

‘De invloed van berichten op sociale media over de oorlog is enorm’, aldus Lahjaji, ‘We proberen de kinderen hiervoor te behoeden, maar hier hebben we ook de hulp van ouders bij nodig.’ Een angstige situatie vanwege berichtgeving op sociale media is Mounia nog bijgebleven. ‘De kinderen stormden voor de les naar me toe en vertelden in paniek dat de Russen ons gingen aanvallen. Dat stond in berichten die rondgingen op sociale media. Sommige waren doodsbang…’

Ook de beelden op het jeugdjournaal maken veel indruk op groep 7 van de Molenwiek. ‘Een van de kinderen kan de beelden niet verdragen, dit onder andere door zijn verleden. Als het op het Jeugdjournaal over Oekraïne gaat, weet hij niet hoe snel hij het lokaal moet verlaten.’

De Molenwiek is een Daltonschool wat inhoudt dat leerlingen een grote verantwoordelijkheid hebben. Volgens de leerkracht is dit een van de redenen dat ze met de leerlingen een open gesprek over de oorlog kan voeren. ‘Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen meekrijgen wat er in de wereld gebeurt. De kinderen moeten op de hoogte zijn van de ernst van de situatie. Dit doen we door de realiteit zo subtiel en verantwoordelijk mogelijk over te brengen naar de kinderen.’

‘Kinderen kun je niet eeuwig blijven beschermen, maar we moeten proberen de angst niet te vergroten. In mijn klas doen we dit door gezamenlijk dingen te bespreken, zodat we elkaar kunnen begrijpen. We zijn een team en samen staan we sterk.’

Over de auteur

Mette Woolthuis

Mette Woolthuis is 17 jaar en zit in het eerste jaar van de opleiding Journalistiek in Utrecht. Haar hele leven woont ze al in Haarlem, maar dit jaar gaat ze onderzoeken wat er nou écht speelt in haar woonplaats. ''Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar de wereld om me heen.''

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.