Online pesten neemt toe sinds corona: Haarlem pakt het aan

Online pesten neemt toe sinds corona: Haarlem pakt het aan

Kim Aukema geeft de cursus ‘Handelen bij pesten’ in de bibliotheek van Schalkwijk. Bron: Mette Woolthuis

HAARLEM – Eén op de tien kinderen in Nederland wordt op de basisschool gepest, sinds de coronacrisis is met name pesten op het internet een steeds grotere rol gaan spelen in deze leeftijdsklasse. Op 19 april, de Dag tegen Pesten, wordt kinderen in Haarlem geleerd hoe ze makkelijker met cyberpesten om kunnen gaan. 

Het thema van de dag is dit jaar ‘Like jezelf’. Dit thema heeft als doel om jongeren mee te geven dat ze zichzelf ook online leren waarderen. Sinds de pandemie is online pesten namelijk een steeds prominentere rol gaan spelen bij het pestgedrag van kinderen. Uit navraag van het onderzoeksjournalistieke platform Pointer blijkt bijvoorbeeld dat het aantal meldingen van cyberpesten bij de Kindertelefoon sinds de opkomst van thuisonderwijs is verdubbeld. ‘De erkenning van anderen om je online leuk te vinden, geeft veel stress bij kinderen’, vertelt ook de Haarlemse Sta Sterk trainer Kim Aukema. Zij geeft op dinsdag 19 april de cursus ‘Handelen bij pesten’ aan kinderen van 8 tot 12 jaar in de bibliotheek van Schalkwijk. ‘Op het moment dat jij weet: ik vind mijn foto leuk genoeg, ik heb een leuke dag gehad en ik ben blij met mijzelf. Heb je eigenlijk de likes van anderen mensen niet eens nodig,’ geeft de oprichtster van Wijs en Sterk toe.

Maaike van Es werkt als intern begeleider op Jenaplanschool De Kring in Oegstgeest, ook zij merkt dat online pesten in de klas een steeds grotere rol gaat spelen. ‘Als er dingen misgaan op school, zeker in de bovenbouw, dan komt dat vaak door online incidenten. Zo worden er lelijke dingen gezegd in appgroepen, vervelende afbeeldingen getoond of kinderen worden online buitengesloten.’ Ook geeft Van Es aan dat dit soort gebeurtenissen leraren in een lastige situatie kan brengen, het online pesten gebeurt namelijk niet op school maar vaak thuis. ‘Wij worden regelmatig gebeld door ouders, omdat er iets vervelends online is gezegd. In de klas praten we er dan wel over, maar het is lastig te bepalen wat de rol van de school hierin is.’ Volgens de intern begeleider spelen juist de ouders in dit soort situaties een belangrijke rol. ‘Als er iets vervelends gebeurt in de groepsapp, ga dan zelf om de tafel met de ouders van de pester. Of maak afspraken met je kind, zorg dat je mee kunt kijken en de situatie in de gaten kunt houden. Iedereen heeft thuis weer zijn eigen regels als het gaat om telefoons, wij kunnen dat als school ook niet allemaal in de gaten houden.’

Aan de Universiteit van Tilburg, Antwerpen en de Open Universiteit van Heerlen werd in 2021 voor het eerst onderzocht wat voor lange termijn gevolgen online pesten kan hebben. Voormalig pestslachtoffers ervaren een minder positief zelfbeeld en meer angst voor het leggen van sociale contacten. Aan de andere kant voelen ze zich wel weerbaarder en voelen zich mentaal en fysiek sterker. Ook blijkt uit het onderzoek dat het voor kinderen en jongeren geen verschil maakt of iets online of offline gebeurt. Wel vraagt dit ouders en professionals om zich meer te verdiepen in een wereld waar ze niet mee zijn opgegroeid. 

Ook Aukema geeft aan dat kinderen hulp nodig hebben bij het checken van berichten, deze hulp kan volgens haar komen van ouders of leraren op school. ‘De hele wereld komt ineens bij ze binnen, ook de nare dingen. Het is belangrijk dat kinderen weten dat dit niet allemaal waar is. Sommige dingen zijn ook nep, zo wordt er veel gefotoshopt bijvoorbeeld.’ Als tip voor ouders heeft ze: ‘Ga vooral met je kind in gesprek. Er zijn genoeg bruggetjes te maken naar social media. Misschien zie je zelf een berichtje langs komen of je ziet een item op het Jeugdjournaal. Praat erover met je kind en maak deze onderwerpen vooral bespreekbaar.’

Kijk hieronder de reportage van redactrice Mette Woolthuis. Zij spreekt onder andere Kim Aukema en het rap duo Dos Hermanos over de Dag tegen Pesten. 

Over de auteur

Nick Vink

Nick Vink (19) is een enthousiaste journalist in opleiding. Nick is geïnteresseerd in van alles en nog wat, je kunt van Nick tekst- en audioverslagen op de Mug verwachten, waar Nick en de lezer iets van op zullen steken! 'Ik wil de wereld beter leren kennen en verhalen vertellen'

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *