Nog nooit hebben consumenten zo weinig vertrouwen gehad

Nog nooit hebben consumenten zo weinig vertrouwen gehad

Een rustige winkelstraat in Haarlem Foto: Wesley Schröder

HAARLEM- Uit onderzoek van het CBS is gebleken, dat het consumentenvertrouwen in april naar het laagste niveau ooit is gezakt. Flink veel winkeliers hebben hier last van, waar ze juist op dit moment na de coronaperiode veel consumenten zouden willen ontvangen.

Sinds april 1986 meet het CBS elke maand het consumentenvertrouwen. Precies 36 jaar later is het consumentenvertrouwen het laagste ooit. Volgens de samenstelling die het CBS gebruikt voor het meten van het consumentenvertrouwen staan we op dit moment op -48 op de meter. Consumenten hebben zo weinig vertrouwen vanwege de onzekere tijd waarin consumenten op dit moment leven. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne zorgt voor weinig economisch vertrouwen voor het komende jaar. Op de schaal van economisch vertrouwen scoort het consumentenvertrouwen een extreem lage -65 op de consumentenschaal.

Winkelier Dimitri Honkoop heeft het lastig in deze tijd. Honkoop merkt dat de inkomsten flink achteruit zijn gegaan ten opzichte van het begin van het jaar toen de corona-periode net voorbij was. ‘Aan het begin van het jaar had ik in mijn winkel erg veel klanten. Iedereen wilde weer en het kon eindelijk ook weer. In die periode heb ik veel winst gemaakt.’

‘Het begint nu wel echt steeds moeilijker te worden. Met het oog op de oorlog in Oekraïne merk je gewoon dat mensen liever hun geld in eigen zak houden. Het is logisch dat mensen dat doen, ikzelf let ook meer op wat ik haal om dan zelf maar wat zakgeld over te houden voor de toekomst die eventueel vervelend kan worden.’ Door de oorlog in Oekraïne stijgt de inflatie enorm. De prijzen van producten stijgen daarbij ook. ‘Dat is natuurlijk niet handig en erg vervelend. Mensen houden al meer in zak en dan stijgen de prijzen ook nog eens. Ik koop ook mijn kleding nu wat duurder in. Daarbij moet ik de prijs dan ook maar wat hoger zetten om nog een klein beetje winst te maken.’

Dimitri heeft nog geen plannen om toch het normale consumentenaantal weer aan te tikken. ‘Ik vergader deze weken elke dag met mijn collega’s die met allemaal goede ideeën komen maar het moet ook voor ons op korte termijn haalbaar zijn. Op dit moment ben ik alleen maar bezig om mij voor te bereiden op het feit dat ik wellicht moet gaan overleven. Het is nog niet zo extreem maar dat kan met de steeds verder stijgende inflatie natuurlijk heel snel een groot probleem worden. Daar ben ik echt bang voor.’

Hij denkt wel dat hij op langere termijn weer zijn normale bezoekersaantallen kan aantikken. ‘Ik heb er vertrouwen in en vooral op lange termijn dat alles weer goed komt. Corona zal niet zo gauw meer een probleem opleveren denk ik. Het begin van de zomer zal iedereen wel weer zomerkleding willen kopen. Dan zal het vertrouwen ook weer stijgen want elke gebeurtenis waait over. Mensen zullen en dat hoop ik ook snel weer naar de winkels stappen om nieuwe kleding of andere dingen aan te schaffen.’

Bent u benieuwd wat consumenten uit Haarlem zelf denken over het lage vertrouwen en of ze ook minder uitgeven? Kijk dan de reportage van Shannon Knaap waarin ze in gesprek gaat met consumenten.

Over de auteur

Wesley Schröder

Wesley (18). Als student aan de Hogeschool Utrecht ben ik nu bezig aan mijn tweede jaar Journalistiek. Met mijn kennis van Duits voetbal en mijn interesse in sport over het algemeen maak ik journalistieke producties die mensen interessant vinden om te lezen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.