‘Voor mij is de Dag van de Zorg een dag als alle andere’

‘Voor mij is de Dag van de Zorg een dag als alle andere’

Dag van de Zorg 2022

SANTPOORT-NOORD – Op de Dag van de Zorg wordt het zorgpersoneel in de schijnwerpers gezet, alle medewerkers die zich dag in, dag uit inzetten om anderen te helpen. Laatstejaarsleerling verpleegkundige Linda Visser (25) werkt sinds twee jaar bij het buurtteam van Santpoort-Noord in de thuiszorg, daarvoor heeft ze bij Prettig Thuis gezorgd. Van verpleegtechnische handelingen en terminale zorg tot het verzorgen van ouderen met dementie en mensen met kanker.

‘Van kleins af aan wilde ik al in de zorg werken. Vanaf dat mijn oma overleed, omdat ik het gevoel had dat er niet goed genoeg voor haar gezorgd was. Dat is het punt geweest dat ik dacht: ‘Ik wil de zorg in, ik wil ervoor zorgen dat mensen beter worden of op een mooie en rustgevende manier het leven verlaten’. In de afgelopen jaren ben ik in het verzorgingstehuis, ziekenhuis en in de thuiszorg werkzaam geweest. Ik merkte dat de eerste twee mij niet zo lagen, vandaar dat ik in de thuiszorg verder ben gegaan. In de thuiszorg heb je veel verantwoordelijkheden en moet je veel zelfstandig oppakken. In een verzorgingstehuis is dat anders, daar overleg je veel meer met collega’s. Nu moet ik echt alles vanuit mijzelf doen, zelf het initiatief nemen, anders gaat het ten koste van de cliënt. Ik ben in de zorg gegaan om mensen te helpen die dit zelf niet meer kunnen. Mensen die zorg nodig hebben, omdat het anders niet goed met ze gaat.

Op het moment dat ik iemand ontmoet die iets heftigs heeft meegemaakt leef ik heel erg met die cliënt mee, maar vanuit professioneel beeld blijf ik toch een beetje op de achtergrond. Er zijn wel momenten waarop dat echt lastig is. Gelukkig kan ik dat met mijn collega’s bespreken, die hebben daar ook ervaring in en delen dezelfde ervaringen. En door op de momenten dat ik vrij ben goed mijn rust te nemen, mijn werk even te laten voor wat het is, laat ik het toch een beetje los. Op dit moment zijn er veel openstaande diensten die niet worden ingevuld. Hierdoor kunnen wij minder cliënten aannemen. De zorgtijden zijn korter, je hebt minder tijd voor je cliënten en kan niet echt een gesprek met ze aangaan. Zelf ben ik niet anders gewend. Toen ik in de zorg ging, was er al een tekort aan mensen. Met corona is dat erger geworden, omdat er collega’s uitvallen. Maar ik merk dat er minder tijd is voor de cliënten, tijd die je soms toch wel nodig hebt. En dat vind ik jammer. Als je binnenkomt en je moet na tien minuten alweer vertrekken, maar die persoon wil even zijn/haar verhaal kwijt, dan ga ik niet zomaar weg. Ik kies er dan voor om te blijven, maar dat betekent wel dat ik langer bezig ben met mijn route. Dat heb ik er dan voor over.

Meerdere momenten zijn mij het afgelopen jaar goed bijgebleven. Eén hiervan is een mevrouw die diabetes heeft en een herseninfarct kreeg, waardoor ze cognitief niet helemaal meer was hoe ze moest zijn. Maar ik had een hele speciale band met haar. Ze was vaak onrustig, maar op het moment dat ik kwam zwakte dat eigenlijk gelijk af. Uiteindelijk is ze naar een verzorgingstehuis in de buurt gegaan, omdat het niet meer ging. Ik ben later nog bij haar lang geweest en toen herkende ze mij gelijk, terwijl ze mensen soms niet helemaal meer herkent. De tranen sprongen bij haar in de ogen en ze omhelsde mij direct. Dat was een kippenvelmoment. Ik heb echt heel erg mijn best gedaan om er zo goed mogelijk voor haar te zijn en dat heeft zij ook al die tijd onthouden. Dat maakt dit werk heel dankbaar. Dat zijn voor mij hele mooie, maar ook lastige situaties. Voor mij is het allerbelangrijkste dat families en cliënten geen lijdensweg hoeven doorstaan, comfort staat voorop. Naar de persoon en familie luisteren waar ze op dat moment behoefte aan hebben.

Wanneer terminale patiënten komen te overlijden, krijgen wij vaak kaarten toegestuurd, als dank voor de zorgen. Dat vind ik hele mooie momenten, wanneer de mensen dankbaar zijn voor hetgeen dat jij voor ze doet. Voor mij is de Dag van de Zorg een dag als alle andere dagen. Alle mensen die ons bedanken voor de mooie momenten die ze bij ons hebben meegemaakt, dat is voor mij de Dag van de Zorg. Op het moment dat we die kaarten binnenkrijgen, dan krijg ik het gevoel: ‘dit hebben we met z’n allen maar weer goed gedaan’.’

Over de auteur

Fleur Nuijten

Fleur Nuijten streeft ernaar om altijd ergens het maximale uit te halen en te kijken of er nog verbetering in zit. ‘Kwalitatief werk leveren staat daarom altijd voorop bij mij.’

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.