Een groen schoolplein voor én door kinderen

Een groen schoolplein voor én door kinderen

Het huidige schoolplein van de Bosbeekschool

SANTPOORT-NOORD – Steeds meer scholen volgen de trend en zetten zich in voor een groen schoolplein. De Bosbeekschool in Santpoort-Noord is één van die scholen. Ook hier maken de tegels plaats voor planten, zand en water. Aankomend schooljaar gaat de renovatie van start.

Op één klimrek na bestaat het schoolplein van de Bosbeekschool uit tegels. ‘Het wordt totaal anders dan het er nu uitziet. Er komen meer bomen en groen’, zegt directeur Wouter Sommers. ‘Water pompen uit een waterput, een waterloop, klimparcours en een struinpad. Het moet een schoolplein worden waar je fijn kunt spelen én goed kunt leren.’

Voorlopig ontwerp groen schoolplein Afbeelding: De Twee Heren

Voorlopig ontwerp groen schoolplein Afbeelding: De Twee Heren

Groene omgeving
Vergroening heeft een positief effect op het welzijn van kinderen, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Met behulp van polsbandjes is naar de activiteit van kinderen op zowel een groen, als grijs schoolplein gekeken. Hieruit blijkt dat kinderen meer bewegen op een groen schoolplein. Kinderen die meer worden blootgesteld aan groen ervaren ook minder stress en hebben een positiever gevoel. Op een groen schoolplein kunnen kinderen vrij spelen en zelf bepalen welke activiteiten zij ondernemen. Dit biedt mogelijkheden om fysieke, sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen.

Sociale functie
Het schoolplein moet een plek worden waar kinderen op een bewegende manier kunnen leren, maar het is ook een centrale plek waar naast de leerlingen, ouders en buurtbewoners elkaar ontmoeten. ‘Dat willen we ook zo houden. We willen niet dat de kinderen er alleen onder schooltijd gebruik van maken, maar ook erna of in het weekend. Het is een gezamenlijk traject, een plein voor en door kinderen. Voor de school én voor de buurt’, aldus Sommers.

Gemeente Velsen streeft ernaar in 2050 klimaatbestendig zijn. ‘Dat vraagt op dit moment om een nieuwe manier van ontwerpen en in dat verhaal zijn die schoolpleinen ontzettend belangrijk. Je wil iets veranderen, daarbij is het altijd goed om bij de nieuwe generatie te beginnen, zegt projectleider Klimaat en Duurzaamheid bij gemeente Velsen Richard Harderveld. ‘Daarbij heeft een school een sociale functie in de wijk, via de school bereik je de buurt. De vergroeningswens komt niet alleen vanuit de gemeente, maar ook vanuit de scholen.’

Geen willekeurig groenperkje
De gemeente biedt scholen hulp aan bij de ontwerpfase, maar ook bij het doorgeven van ervaringen van andere scholen. ‘In samenwerking met het Pieter Vermeulen Museum en het lokale NNM Centrum hebben wij een handboek gemaakt, waarin stapsgewijs staat hoe je het proces kan doorlopen’, aldus Harderveld. ‘Het ontwerpen van een schoolplein is toch iets anders dan een willekeurig groenperkje ontwerpen.’ Zowel het plein als de school moeten bijvoorbeeld slijtvast zijn. Kinderen banjeren door het groen, komen met vieze schoenen naar binnen, wat leidt tot extra schoonmaakkosten of slijtage van de vloer. ‘Daar moet een school overtuigend voor kiezen en echt toe bereid zijn om daarvoor meer geld uit te trekken’, vervolgt Harderveld.

Voorproefje
Ter voorbereiding op het nieuwe plein heeft de leerlingenraad van de Bosbeekschool een bezoek gebracht aan groene pleinen in de omgeving. ‘Daar gingen ze meteen spelenderwijs aan de slag, puur door de inrichting en het gebruik van natuurlijke elementen. Dat is onwijs leuk om te zien en voor ons was dat een heel belangrijke dag. Daar konden de kinderen ervaren wat er anders is aan een groen schoolplein. Eén van de eerste reacties was dat het veel uitdagender is. Dat is winst’, vertelt directeur Sommers.

Voor het ontwerp van het toekomstige groene schoolplein heeft de leerlingenraad van de Bosbeekschool meegedacht. Benieuwd naar hun ideeën en wat ze van het huidige schoolplein vinden? Bekijk onderstaande video.

Over de auteur

Fleur Nuijten

Fleur Nuijten streeft ernaar om altijd ergens het maximale uit te halen en te kijken of er nog verbetering in zit. ‘Kwalitatief werk leveren staat daarom altijd voorop bij mij.’

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *