Vrachtwagens staan stil, maar ik heb genoeg werk

Vrachtwagens staan stil, maar ik heb genoeg werk

Een drukke weg

HEEMSKERK – Hans Knaap is eigenaar van het vrachtwagen transsportbedrijf J.W.M Knaap transport. Zijn bedrijf bestaat al ruim 20 jaar, maar door de hoge dieselprijzen hoopt hij snel met pensioen te kunnen. Hij vervoert vooral staal bij Tata steel, waar hij een aantal jaar geleden de prijs ‘beste kleine vervoerder van het jaar’ heeft gewonnen.

 Waar loopt u tegenaan in de vrachtwagenbranche? De dieselprijzen zijn enorm hoog. Bedrijven compenseren het wel met dieseltoeslag, maar dat compenseert niet voldoende.

Over wat voor percentages gaat dat? Je krijgt 12% dieseltoeslag, maar de kosten zijn wel 20%. Wat we meer kwijt zijn, compenseert de opdrachtgever niet volledig.

Hoe zou dit opgelost kunnen worden? De diesel moet weer goedkoper worden, maar door de oorlog in Oekraïne en de wereldeconomie, zal dat nog een aantal jaar duren.

Wat voor impact heeft dat op uw bedrijf? De winstmarge wordt lager. De kosten liggen hoger.

Moet u dan meer charters inhuren? Die zijn ook niet te vinden. Overal is er personeelstekort, zeker bij de transportbranche. De vrachtprijzen gaan ook een klein beetje omhoog, omdat ze geen vervoerders en auto’s kunnen vinden. Alle bedrijven kampen met een chauffeurstekort. Auto’s staan stil, waardoor Bulgaren en Slowaken allemaal weer richting hun eigen land gaan. De lonen gaan daar ook weer omhoog, dus het verschil wordt weer groter in Nederland. Het heeft natuurlijk helemaal geen zin om hier drie maanden in je auto te leven, om dan een week weer naar huis te mogen, om bij je familie te zijn. Je kan dan beter in eigen land rijden en daar werken, dan ben je bij je gezin.

Waarom werkt u met charters? Van huis uit heb ik meegekregen, om nooit iemand in dienst te nemen. Als diegene ziek wordt, gaat dat je bedrijf een hoop kosten. De boekhouder van mij heeft wel vaak gezegd dat werknemers in dienst nemen goed zal zijn voor mijn bedrijf, maar dat durf ik niet. Had ik 20 jaar jonger geweest, dan zou ik dat wel gedaan hebben.

Waar loopt uw bedrijf nog meer tegenaan? Ik loop tegen mijn pensioen aan, waardoor ik niet zo gemotiveerd meer ben. Ik probeer minder per week te werken. Minder werken lukt niet, want er is weinig personeel. De bedrijven weten, als je thuis zit, dat ze je kunnen bellen voor werk. Er is genoeg werk over. Kleine vervoerders zoals ik hebben momenteel meer werk en de prijzen gaan na zeven lange jaren eindelijk een beetje omhoog. Onze tarieven zijn beter geworden.

Wat heeft u in de afgelopen 24 jaar geleerd van uw bedrijf? De transportindustrie levert een hoop stress op. Het is ook zwaar werk, want je moet veel tillen.

Hoe is het nu met de drukte op de wegen? De laatste weken is het weer hartstikke druk op de weg. Nu de vakantietijd begint, zal het de komende twee maanden weer fijn zijn om te rijden. Want de meeste mensen zitten dan in het buitenland. Dan gaat het vlotter met werken en ben ik vroeger thuis, vanwege weinig files. Dan kan ik thuis tot rust komen.

Over de auteur

Shannon Knaap

Shannon Knaap, Haar droom is om in Azië correspondent te worden en dan specifiek Zuid-Korea. Deze fascinatie is ontstaan door de televisie drama's die ze daar maken. Ook is Shannon druk bezig met Koreaans leren. Eerder is ze afgestudeerd aan de theateropleiding, maar heeft meer nieuwsgierigheid ontwikkelt om achter dingen te komen. Voor informatie over theater, Azië en creatieve dingen moet je bij haar wezen. "안녕하세요" - Shannon

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *