Haarlem verbiedt als eerste ter wereld vleesreclames

Haarlem verbiedt als eerste ter wereld vleesreclames

Foto: Parwin Ziyadkhanli

HAARLEM – Meer fossielvrije reclame en de consumptie van vlees niet meer stimuleren, is wat de stad Haarlem wil bereiken. Daarom komt er een verbod op vlees reclame in de openbare ruimte. Dit verbod geldt voor reclame op alle gemeentelijke eigendommen.

Eind 2021 is het verbod voorgesteld door de politieke partij GroenLinks in de Haarlemse gemeenteraad. De reden waarom dit verbod is voorgesteld is vanwege de klimaatschade die de productie van vlees veroorzaakt. Of het verbod ook geldt op biologisch vlees en/of zuivelproducten is onbekend. Organisaties als Reclame Fossielvrij en Wakker Dier, net als politieke partij CDA zijn voorstanders van deze motie.

De motie zal ongeveer vanaf 2024 in werking gaan, dit is wanneer de contracten met exploitanten van openbare reclame plekken verlopen. Toch kan dit beter volgens Martine Doppen, campagnevoerder organisatie Reclame Fossielvrij.

“Haarlem hoeft met het verbod niet te wachten totdat de contracten met de exploitanten aflopen. De overheid kan ervoor kiezen om het via een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te doen”. Hieruit volgt een wijziging van de lokale wet waardoor Haarlem de contracten niet hoeft af te wachten en een contractbreuk boete vermijdt. “Dit is meer werk en verantwoordelijkheid voor de wethouder maar het is wel waar wij als Reclame Fossielvrij altijd op pleiten”, aldus Martine.

Reclame heeft onbewust invloed op ons brein. Marketingbureaus meten de groei van vlees aankoop dat gestimuleerd wordt door vlees reclame. Onderaan de streep zorgt vlees reclame tot een toename van de vraag voor vlees en dit leidt weer tot een toename van CO2– uitstoot. Ook over het verbod op vlees reclame is veel ophef en kritiek.

“Ik denk dat mensen bang zijn dat zij in hun vrijheid worden beperkt, dat de eerstvolgende stap is dat wij maar 1x per week vlees mogen eten. Maar niemand gaat last hebben van reclame die verdwijnt.”, voegt Martine toe.

Ongeacht wel of geen vlees reclames, mensen zullen blijven consumeren wat zij wensen. Wel zal deze motie onbewust leiden tot een afname van vleesconsumptie.

Beluister hier de audio reportage door Eva Fels.

Over de auteur

Parwin Ziyadkhanli

Parwin Ziyadkhanli (2004), journalist, heeft sinds jongs af aan een grote passie voor schrijven en muziek. Hoopt later de titel nieuwspresentatrice te bereiken. Ze schrijft voor SVJ De Mug, hier publiceert zij tekstfragmenten over nieuws in de regio Haarlem.

1 reactie

  1. Nari

    Mooi geschreven artikel. Geeft inhoud en perspectief goed aan. Veeteelt is een complexe zaak. Enerzijds biedt het voeding aan de mens door kiddel van vlees en allerlei bijproducten, anderzijds heeft het inderdaad een zware impact op de natuur.

    Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *