Violeren in de lockdown

Violeren in de lockdown

Nederland zit weer in een lockdown. De scholen en sportclubs zijn allemaal dicht. Ook de muzieklessen kunnen niet op de normale manier doorgaan. Net als bij het onderwijs wordt er online les aangeboden. 

Liesbeth Bloemsaat-Voerknecht geeft al vijftien jaar lang vioolles. Sinds het begin van de coronacrisis is zij overgegaan op online les. ‘Op zaterdag had ik vaak groepslessen, dit is erg lastig te regelen nu. Je mag niet samenkomen, maar online samenspelen is simpelweg onmogelijk.’

Wanneer er een nieuwe les begint is het zoals altijd hetzelfde riedeltje: even kletsen, dan de viool stemmen en beginnen met inspelen. Wanneer het stemmen begint valt het geluid ineens een beetje weg, waardoor Liesbeth de toon niet goed kan horen. Het wordt opnieuw voorgespeeld. Deze keer ging het goed. Doordat het geluid achterloopt, wordt het samenspelen lastig. Liesbeth laat de leerling inspelen met een stuk dat ze al vaak gedaan hebben en probeert goed te luisteren. ‘Het hele aspect van samenspelen valt weg aangezien het geluid achter loopt. Dit maakt de lessen wel wat vermoeiender.’ Terwijl Liesbeth met haar viool op schoot op aan het luisteren is en tips geeft, speelt de leerling het stuk een aantal keer door. ‘Probeer je vierde vinger wat meer te strekken.’ De leerling speelt het stukje nogmaals. ‘Ja, zo is hij goed!’

Na het inspelen gaat ze door naar de stukken waar ze waren gebleven in het lesboek. ‘Waar waren we gebleven? De gavotte van Becker toch?’ De leerling begint het stuk te spelen. Liesbeth pakt elk stuk per onderdeel aan. Ze vertelt: ‘Elk stuk valt ergens wel in herhaling, of heeft net een ander einde dan het bijna gelijke stukje ervoor. Ik deel dit op in blokjes, als je elk blokje kan spelen kan je ook het hele stuk spelen en leer je het makkelijker uit je hoofd.’ Aan het einde van de les bevestigen ze volgende les met elkaar en wordt er weer opgehangen. Het scheelt Liesbeth dat de verbinding niet wegviel en dat de batterij van de leerling niet leeg ging. Ze heeft vijf minuutjes pauze voor de volgende les en maakt een warme kop thee.

Lisa van Pieterson is een leerlinge van Liesbeth. Zij vertelt dat ze de vioolles in de lockdown goed geregeld vond, maar dat het jammer is dat je niet samen kan spelen. Ook merkt ze op dat de online lessen minder leerzaam zijn doordat het samenspelen wegvalt. ‘Samenspelen of een duet spelen is waar ik persoonlijk veel van leer. De speciale inzetten of het tempo aanhouden, dan maar met de cd meespelen.’ Lisa zit ook bij een orkest. Haar motivatie om thuis te oefenen is niet erg weggevallen. ‘Omdat orkest en les niet of stroef doorgaan, deed ik weinig. Maar soms had ik veel vrije tijd en ging ik meer spelen.’ Ze vertelt dat naar muziek luisteren kan helpen om motivatie te houden. ‘Of je het nu zelf aan het maken bent of er naar luistert, je moet het zien als een moment van ontspanning na al die uren achter de computer.’

In de laatste lockdown gaf Liesbeth haar leerlingen de keuze of ze online of in het echt les wilden. Luister hier naar een dieper interview, tijdens een les die niet online is, met Liesbeth over hoe zij nou precies omgaat met de lockdowns in verband met haar lessen.

Over de auteur

Hanna van Schouwenburg

Hallo, ik ben Hanna van Schouwenburg. Ik ben achttien jaar en kom uit Den Haag. Ik ben in september begonnen aan een opleiding journalistiek. Ik ben breed geïnteresseerd en breng u daarom graag gevarieerd nieuws.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *