Om de verspreiding van de Omikron variant te vertragen, zit Nederland in lockdown. In tegenstelling tot de basis- en middelbare scholen, die sinds deze week weer open zijn, zijn de winkels nog gesloten. Ook de winkel Søstrene Grene, gevestigd aan de Spuistraat in het centrum van Den Haag, is niet open voor winkelbezoek.
Ondanks de velen andere winkels die Søstrene Grene vergezellen, is de Spuistraat erg rustig. Af en toe loopt er iemand langs, maar niemand stopt bij Søstrene Grene. Sylvana Niamat is verkoopmedewerkster van de winkel. Vandaag werkt zij niet. Voor de winkel vertelt Sylvana over haar werk en hoe haar werkzaamheden veranderd zijn sinds de lockdown. ‘Normaal, als de winkel nog open is, sta ik meestal achter de kassa of ben ik aan het vakkenvullen. ’ Sylvana wijst naar de etalage achter haar, gevuld met pastel getinte kaarsenhouders en vaasjes. ‘Als je het binnen bij ons kent, dan zie je dat het altijd vol is. Het doel van de winkel is dat het zo vol mogelijk is. Overal zijn er spullen. Dus je staat altijd te vullen.’
Maar nu de winkels gesloten zijn, valt er bijna niks te vullen voor Sylvana, want er wordt veel minder gekocht. ‘Normaal is het heel druk. De normale omzet is bijvoorbeeld misschien wel 10.000 euro per dag. Opeens is er een heel groot verschil, nu zijn we bijvoorbeeld blij met 100 euro.’ Net als andere winkels doet Søstrene Grene ook aan Click en Collect. Dit is ingezet om ervoor te zorgen dat de winkels tijdens de lockdown blijven verkopen. Klanten kunnen bij Søstrene Grene telefonisch producten bestellen die ze vervolgens bij de winkel kunnen ophalen. Om besmettingen te voorkomen, mogen klanten de winkel niet betreden. Vlak voor de ingang is een tafel geplaatst waar Click en Collect kan plaatsvinden. Ten minste, als iemand langskomt. Volgens Sylvana draagt Click en Collect niet veel bij aan de verkoop. ‘We hebben geen vaste persoon voor de Click en Collect. Per dag hebben wij ongeveer maar vijf klanten, dat is best zielig’, zegt Sylvana lachenderwijs.
Omdat haar normale taken wegvallen, is Sylvana vooral bezig met het tellen van de producten in de winkel. ‘Ons systeem is niet zo ver dat het de producten telt, dus wij moeten met de hand tellen hoeveel er over zijn. Nu de winkel dicht is hebben wij daar tijd voor. Dat duurt best lang dus je hebt wel dagen waar je lang kan werken en lange uren kan maken.’ Ondanks dat Sylvana de lange teldagen kan waarderen, hoopt zij dat morgen, tijdens de persconferentie van 14 januari, wordt aangekondigd dat de winkels weer openen, of dat mensen ten minste op afspraak kunnen winkelen. ‘Dan komt er weer meer omzet. Voor de winkel zelf is dat erg fijn en het geeft ook de mogelijkheid meer mensen te laten werken en meer werkzaamheden te doen. Want dan missen er meer spullen en kan dus meer gevuld worden.’