‘Het is fijn dat het nu wel echt klaar is en we weer lekker kunnen ondernemen’

‘Het is fijn dat het nu wel echt klaar is en we weer lekker kunnen ondernemen’

Restauranteigenaar Erik de Grauw - Afbeelding door Nicolle Jaen Pabon

Afgelopen week, op 25 februari, zijn de meeste coronaregels weggevallen. Zo gelden weer de normale openingstijden en hoeven gasten het coronabewijs niet meer te laten zien. Een fijne ontwikkeling, met name voor de horecaondernemers, die het de afgelopen twee jaar zwaar te verduren hadden. Erik de Grauw, ondernemer en eigenaar van restaurant Morritzz, vertelt openhartig over hoe hij deze periode heeft ervaren en de uitdagingen waar hij tegenaan liep. ‘Het is fijn dat het nu wel echt klaar is en we weer lekker kunnen ondernemen en doen wat we leuk vinden en vooral ook waar we goed in zijn.’

Handhaving maatregelen

De afgelopen twee jaar waren een continue uitdaging voor de ondernemer: het constant openen en sluiten van de zaak, personeelsbezetting, een lage omzet en het naleven van de maatregelen. Alles is haalbaar als je het maar wilt, maar om te zeggen dat het makkelijk was: nee! Je hebt maar zoveel ruimte waar je huur voor betaalt, waar je je omzet in moet halen binnen zoveel tijd, met alle restricties die je hebt. Hoe minder plek je hebt, hoe moeilijker dat wordt.’

Naast het handhaven van de 1,5 meter afstand regel, vond Erik het ook erg lastig om zijn gasten om een QR-code te vragen. ‘Als eigenaar, manager of personeelslid van een horecazaak ben je bezig met gastvrijheid en niet tegen mensen zeggen wat ze wel of niet mogen. Voor ons was dat het meest moeilijk om toe te passen.’ Met name als hij gasten zonder QR-code weg moest sturen. ‘Dat is natuurlijk ons vak niet. Ons vak is mensen blij maken. We deden het wel maar met heel veel tegenzin.’

Vergoeding ondernemers

Erik vindt dat de horeca van alle bedrijven het zwaarst en het meest oneerlijk getroffen is, en dat de regelgeving en vergoeding voor ondernemers slecht geregeld was. ‘Je gaat niet voor een baas werken, omdat je je eigen creativiteit in je zaak wilt steken en je ondernemerschap wilt neerzetten. Maar als je door maatregelen – die ik begrijp en ook achtersta – wordt geremd, vind ik wel dat de andere partij die daar voor verantwoordelijk is, volledige compensatie moet bieden.’ Volledige compensatie was er helaas niet. ‘De ondernemer krijgt voor het personeel een vergoeding, maar dat is een vergoeding van 60 procent. Het ondernemerssalaris wordt nooit vergoed. Als ik dicht ben, kan ik dus geen geld verdienen.’

Restaurant Morritzz

Erik heeft er nooit over nagedacht om zijn zaak te sluiten. ‘Nee! Als ondernemer vind ik dat je moet nadenken over wat de consequenties zijn over wat je aan het ondernemen bent. Wij hebben gelukkig een stabiele positie kunnen creëren.’ De buffer die het bedrijf had, heeft ervoor gezorgd dat restaurant Morritzz kon blijven bestaan.

Erik ziet de toekomst van het restaurant zonnig tegemoet en verwacht weer veel gasten over de vloer te krijgen. ‘Het is fijn dat het nu wel echt klaar is en we weer lekker kunnen ondernemen en doen wat we leuk vinden en vooral ook waar we goed in zijn.’

In dit interview vertelt Erik meer over hoe hij de pandemie ervaren heeft.

Over de auteur

Nicolle Jaen Pabon

Nicolle is een jonge, ambitieuze journaliste met veel passie en karakter. Ze bezit een energieke en creatieve geest, die ze graag inzet voor haar werk. Ze schrijft graag over onderwerpen met een maatschappelijke thema.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *