Gemeente Den Haag komt bliksemsnel in actie tegen groeiende flits bezorgdiensten

Gemeente Den Haag komt bliksemsnel in actie tegen groeiende flits bezorgdiensten

De Turkse flits bezorgdienst Getir, in Rotterdam Zuid

De gemeente Den Haag gaat proberen de exponentieel groeiende flits bezorgdiensten in toom te houden. Eerder was al bekend dat de diensten voor veel overlast in het centrum zorgde, met onder andere veel verdwaalde fietsen en flitsend snelle bezorgers. De nieuwe regelgeving kan volgens de gemeente zelfs al in april worden verwacht, maar wat de regelgeving precies inhoudt kan ze nog niet zeggen.

Minder dan vijftien minuten, zo snel kunt u uw boodschappen tegenwoordig al in huis hebben. De vele magazijn-locaties en de snel rijdende bezorgers dragen vooral bij aan deze vliegensvlugge bezorgtijd. En met succes. Als paddenstoelen schieten de zogenaamde “dark stores” uit de grond, de magazijnen voor deze flits bezorgdiensten. In Amsterdam en Rotterdam groeide deze bezorgdiensten het snelst, en daarom grepen die gemeentes ook direct hard in: Zij hebben ervoor gekozen om via een voorbereidingsbesluit een stop op uitgiften van vergunningen voor flits bezorgdiensten te zetten. Waardoor flits bezorgdiensten een leegstaand pand niet meteen om kunnen toveren tot een dark store.

Nu diensten als Gorilla’s en Flink ook nationaal steeds verder groeien, ondervindt ook Den Haag steeds meer overlast van de diensten. Den Haag vindt het nu eveneens genoeg geweest. Het gerucht dat flits bezorgdiensten uit het centrum van Den Haag geweerd gaan worden, kan de gemeente niet bevestigen. Maar: ‘Onze voorkeur gaat uit naar het sturen op locaties waar deze activiteit, met veel vervoersbewegingen, beter past en overlast kan worden voorkomen,’ zegt economisch woordvoerder van de gemeente Den Haag Vicky Hendriks. Het lijkt er dus wel op dat de flits bezorgdiensten wellicht een omweg moeten gaan nemen in de toekomst.

Maar wat is dan nog het nut van een “flits” bezorgdienst? Want met eventuele verplichte omwegen buiten het centrum, lijkt een flitsende bezorgtijd nauwelijks meer haalbaar en dan kan het concept van de flits bezorgdiensten wellicht de prullenbak in. Maar volgens Hendriks is het niet zo zwart of wit. ‘Den Haag werkt direct aan nieuwe regelgeving, met als uitgangspunt het voorkomen van overlast. Daarbij houden we ook rekening met de behoefte waarin deze flitsbezorging voorziet.’ De nieuwe regelgeving ligt waarschijnlijk iets complexer voor beide partijen, maar volgens Hendriks is er met de meeste flits bezorgdiensten goed contact.

Goed onderling contact draagt zeker bij aan het gemakkelijk oplossen van deze kwestie. Uiteindelijk is het niet de gemeente haar intentie om de vrije marktwerking te reguleren, door flits bezorgdiensten te beperken in hun vrijheid, maar slechts om teveel overlast te voorkomen. Toch zit de oneerlijkheid tussen deze twee gevolgen in een klein hoekje. Is bijvoorbeeld het verschil tussen normale supermarkt bezorgdiensten en flits bezorgdiensten wel duidelijk genoeg? ‘De reguliere supermarkten leveren grotere bestellingen veelal met busjes of elektrische voertuigen aan de consument, vaak op vaste momenten,’ stelt Hendriks. Ook zegt ze dat er bij welk overlast dan ook, bijvoorbeeld met het stallen van fietsen op trottoir en verkeersovertredingen, altijd zal worden gehandhaafd. ‘Flitsbezorgers werken veel met elektrische scooters en fietsen, en leveren kleinere bestellingen direct (binnen 10-20 min) nadat de consument de bestelling heeft geplaatst.’ Om onduidelijkheden te voorkomen heeft de gemeente zeker nog werk te verzetten met de nieuwe geplande regelgeving in april.

Echter, flits bezorgdienst Gorilla’s is al op de hoogte van de zelf-veroorzaakte overlast. Een woordvoerder stelt dat Gorilla’s proactief alle gemeenten waar ze aanwezig zijn benaderd heeft om hun activiteiten en samenwerkingsmogelijkheden te bespreken. En dat is maar goed ook, want de aankomende maatregelen vanuit Den Haag kunnen een grote impact op de toekomst van Gorilla’s gaan hebben. ‘Wij zullen ons constructief blijven opstellen en gaan graag met gemeenten in gesprek over hoe het beter kan én om samen dit beleid te maken.’

Over de auteur

Thomas Korsten

Hey! Ik ben Thomas Korsten, en ik ben student Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Voordat ik hier kwam te studeren, was ik werkzaam als redacteur bij de Formule 1 nieuwssite GPblog.com. Tegenwoordig deel ik ook nog andere creatieve content op mijn eigen sociale media kanelen!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *