De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel is nog steeds nodig

De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel is nog steeds nodig

Steeds meer bedrijven, supermarkten en restaurants doen mee aan De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. Deze actieweek is een initiatief van Green Food Lab die deze week introduceerde in 2018. Tijdens deze week koken koks bijvoorbeeld zonder vlees en zuivel en zijn bij de supermarkten de plantaardige vervangers in de aanbieding. Drie weken geleden ging deze week weer van start, maar is deze week nog wel nodig? Het aanbod in vleesvervangers stijgt namelijk en steeds meer mensen lijken vlees links te laten liggen.

Nog een lange weg te gaan

‘We gaan de goede kant op, maar we hebben nog een lange weg te gaan’, vertelt Hans Dagevos, senior onderzoeker aan Wageningen University and Research. Dagevos is consumptiesocioloog en volgt al zo’n 20 jaar de ontwikkelingen op het gebied van vlees en vegetarisch eten. ‘Je merkt dat het minderen van vlees eten steeds meer mainstream wordt’, zegt Dagevos. Toch laten de cijfers in Vleesconsumptie per hoofd van de bevolking in Nederland, een nota die Dagevos en zijn collega’s jaarlijks opstellen met de cijfers en trends over vlees eten, iets anders zien. Hoewel het minderen van vleeseten dus steeds meer geaccepteerd wordt, ligt in Nederland het cijfer van mensen die nog vlees eten hoog. Wij aten gemiddeld bijna 40 kilo vlees in het jaar 2020, dit is in vergelijking tot voorgaande jaren minder, maar volgens Dagevos is dit nog steeds een hoog getal. Het heeft ook lang geduurd voordat deze mindering in de consumptie te zien was. Sinds 2005 zitten we nu op het laagste punt van consumptie. Ook de stijging van de verkoop van vleesvervangers blijft doorgaan. In de jaren 2019-2020 ligt de stijging tussen de 20 en 30 procent.

Bewustwording

De Nationale week Zonder Vlees en Zuivel draagt ook bij aan de bewustwording. Dagevos noemt het dan ook wel ‘een duwtje in de rug’. ‘Ook doordat veel bedrijven en restaurants meedoen aan deze week komen er steeds meer mensen in contact met de vleesvervangers. Het is een makkelijke instap om te proeven en te proberen. Dit draagt er ook aan bij dat het eten van plantaardige alternatieven normaliseert’, legt Dagevos uit. Ook weten steeds meer mensen wat de nadelige gevolgen zijn van een stukje vlees op je bord. Zo is het nadelig voor het milieu, maar kan het ook nadelig zijn voor je gezondheid. Ook het dierenwelzijn staat voor sommige consumentengroepen hoog op het lijstje van redenen om vlees in meer of mindere mate te laten staan.

Een grote speler op de markt van vegetarische producten is De Vegetarische Slager. Deze slager maakt producten na die qua smaak en structuur op vlees lijken, maar dit toch niet zijn. Het bedrijf maakt de laatste jaren een stormachtige groei door. Alleen in het jaar van 2020 groeide het bedrijf met 70 procent. Ook worden de producten in meer landen dan ooit verkocht. Waar er in 2007 nog maar in 15 landen producten werden verkocht, is dat op dit moment gestegen naar 55 landen.

Toekomst

Onderzoeker Hans Dagevos voorspelt dat we niet kunnen vasthouden aan het hoge vleesdieet van vandaag. ‘Dat is ecologisch niet houdbaar, de veestapel zal linksom of rechtsom krimpen en de veranderingen naar een minder vleesrijk dieet zullen stukje bij beetje normaliseren’, verwacht Dagevos. ‘Bovendien’, zegt hij, ‘zijn de grondstoffen die nodig zijn voor vleesproductie niet oneindig. Deze zullen ook schaarser worden, waardoor er minder vlees geproduceerd kan worden.’

De specialiteit van de Vegetarische Slager is Hacken. Hacken houdt in dat je je product bijna identiek kan maken aan een vleesproduct. Hiermee probeert de Vegetarische Slager ook vleeseters te verleiden om te minderen. Zo hoeven ze de smaak niet op te geven, maar hebben ze wel de voordelen van het vegetarisch dieet. Dit noemt het bedrijf: Sacrifice Nothing. Ook steeds meer klassieke vleesitems worden door de Vegetarische Slager nagemaakt. Zo kan nu in elk gerecht gehakt worden vervangen door het vegetarische gehakt van de Vegetarische Slager. Op deze manier wordt het ook steeds makkelijker om minder vlees te gaan eten.

‘Als de productie wordt opgeschaald, zal de prijs van vleesvervangers dalen’, vertelt Marlous den Bieman, woordvoerster van Unilever. De Vegetarische Slager is sinds 2018 onderdeel van deze multinational. ‘Ook zouden vleesproducten een eerlijke prijs moeten krijgen’, vertelt Den Bieman. Hiermee wordt gedoeld op de kiloknallers die nog steeds in de supermarkt liggen. De boer krijgt weinig geld voor zijn product, zodat de consument een laag bedrag kan blijven betalen. Als dit omhoog gaat ligt de prijs van de vervangers een stuk dichter bij de prijs van vlees. Het aanbod van de Vegetarische Slager blijft groeien. ‘De uitbreiding van het aanbod, helpt consumenten te verleiden’, zegt Hans Dagevos.

De komende jaren hebben wij de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel dus nog hard nodig kunnen we stellen. Met de week wordt er meer aandacht gecreëerd en komt het minder vlees eten ook meer in de mainstream terecht. Het aanbod zal volgens de Vegetarische Slager ook blijven groeien, waardoor het gemakkelijker zal zijn om over te stappen en ook zal dit bijdragen aan de normalisering van het minderen met vlees eten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.