‘Lokaal winkelen is mensen supporten die met plezier en passie iets maken’

‘Lokaal winkelen is mensen supporten die met plezier en passie iets maken’

Lokaal winkelen is sinds de coronacrisis steeds populairder aan het worden. De bevolking wilden graag hun lokale ondernemers steunen in deze lastige tijd door vaker bij hen te kopen. Toch blijft het grootste deel van de mensen kopen bij de bekende winkels. Toch zijn er in het centrum van Den Haag tussen de grote winkelketens steeds meer lokale winkels te vinden. Maar waarom is dat lokaal winkelen nou belangrijk?

‘’Als Haagse makers creatieve dingen doen of iets leuks maken dan hebben wij dat hier allemaal lokaal in de winkel.’’ zegt Mike Rutten. Hij is onderdeel van het team van The Hague Finest, dit is een lokale winkel in het centrum van Den Haag. Het concept van deze winkel is dat zij alleen producten van Haagse makers verkopen. ‘’Als we het merk en de maker leuk vinden, dan kopen we het in en zetten we het in de winkel. Wij verkopen dingen waar wij in geloven en wij hebben dit allemaal zelf in de hand. Naast al onze producten zijn wij zelf ook Haags en wij verkopen spullen van makers waar we zelf mee opgegroeid zijn.’’ aldus Mike Rutten.

Naast dat het leuk is om lokale makers te ondersteunen, is het ook beter voor het milieu. Hierover zegt Mike Rutten het volgende: ‘’Alles wat niet lokaal geproduceerd wordt dat gaat met een vliegtuig, een boot of een vrachtwagen. Hier worden veel kilometers gemaakt die je nooit zou hoeven maken als je biertjes hebt van de brouwerij om de hoek. Wij verkopen bijvoorbeeld biertjes van Haagse Broeder, die komt de lading brengen op de bakfiets.’’ Dat de transport van producten naar grote winkelketens slecht is voor het milieu, dat blijkt uit de cijfers van het CBS. In 2020 stootte de Nederlandse transportsector 11 procent van de totale broeikasgasuitstoot van de Nederlandse economie uit.

Het tweetal Caitlin Berner en Jana Blom zijn de eigenaressen van hun kleine bedrijf Glitterstudio. Zij verkopen hun prints en andere producten bij The Hague Finest. Ook zij hebben een eigen kijk op het kopen bij lokale bedrijven. ‘’Zelf vinden we dat lokaal winkelen staat voor bedrijfjes en mensen supporten die met veel plezier en passie iets maken. Daarnaast is het ook veel waardevoller omdat je vaak veel meer van het maak proces mee krijgt. Je ziet waar bepaalde producten of dat nou food of non-food is vandaan komt, waar iemand zijn of haar materialen vandaan haalt en wat voor technieken ze gebruiken. Dat vinden we zeer inspirerend. Daarbij draagt het natuurlijk ook bij aan het milieu door dat de producten niet ver hoeven te reizen om op de plek van bestemming te komen.’’ vertelt het tweetal.

Echter is er ook voor Caitlin Berner en Jana Blom een keerzijde aan het hebben van een klein lokaal bedrijf. ‘’We bezwijken zelf helaas soms nog onder de grote winkelketens omdat het in een vlaag van verbijstering zo aantrekkelijk is om voor zo goedkoop iets in huis te halen. Achteraf merk je toch vaak dat dat niet de producten zijn die je langer houd of blij van word. Hoe meer er lokaal word aangeboden hoe meer mensen hopelijk daar van inzien hoe waardevol het is.’’

Bekijk hieronder een video-interview met Mike Rutten over het concept van The Hague Finest.

Over de auteur

Senna Jansen

Hi! Ik ben Senna Jansen, ik ben 18 jaar oud en ik ben eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. Ik ben geboren en getogen in Den Haag en ik weet dan ook veel over deze turbulente stad. Ik ben geïnteresseerd in vele diverse onderwerpen. Van muziek, film en tv tot misdaad en politiek, ik heb zin om hier meer over te weten te komen!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.