“Ik zie vooral de leerachterstanden, maar er zijn ook veel mentale klachten alleen die zie je van de buitenkant niet”

“Ik zie vooral de leerachterstanden, maar er zijn ook veel mentale klachten alleen die zie je van de buitenkant niet”

Thijmen de Lange (17) zit in 6vwo en doet dit jaar eindexamens. Dit is de eerste keer na Covid-19 dat de leerlingen het hele jaar op school les hebben gekregen. Door Covid-19 hebben veel leerlingen leerachterstanden opgelopen. Hoe erg zijn deze achterstanden en hoe erg zijn de sociale achterstanden? Thijmen de Lange vertelt over zijn ervaringen van Coivd-19 en de achterstanden die hij ziet bij anderen of die hij zelf heeft opgelopen.

Achterstanden

“Ik merk vooral om mij heen dat mensen last hebben van de achterstanden en dan heb ik het niet alleen over de leerlingen. Als voorbeeld geef ik de school waar ik op zit heeft twee docenten Duits, de ene docent heeft door de Covid-19 periode veel last gehad van een burn-out en andere mentale problemen. Hierdoor hebben de leerlingen uit die klas een flinke achterstand in Duits. Voor mij persoonlijk had ik moeten lezen, maar dit doe ik niet uit mezelf en als ik in de les had gezeten had ik dat wel gedaan denk ik.

Mentale problemen

Voor mijn jaar is alles nu wel goed geregeld, maar ik maak mij vooral zorgen om de jaren onder mij. Ik zie toch veel kinderen die echt de basis van sommige vakken niet begrijpen, maar dat is niet het enige. Ik zie vooral de leerachterstanden, maar er zijn ook veel mentale klachten alleen die zie je van de buitenkant niet. Voor de leerlingen met achterstanden vind ik het belangrijk dat ze goede hulp krijgen. Op mijn school is dat al zo. Wij krijgen extra examentrainingen en zelfs van de docenten, want die merken ook dat er een achterstand is. Ik vind dat deze extra hulp voor elke leerling beschikbaar moet zijn en niet alleen voor een paar leerlingen. Verder vind ik dat de leerlingen met mentale problemen goed opgevangen moeten worden. Wat voor mij een oplossing zou kunnen zijn is een praatgroep, hierdoor weet ik dat ik niet de enige ben die het lastig heeft en dat scheelt weer.

Sociale contacten

Doordat we niet veel op school zaten zie je ook minder mensen. Hierdoor kom je er wel achter wie je echte vrienden zijn en wie vrienden zijn om het een keer leuk mee te hebben. Voor mij heeft Covid-19 in die zin wel een positieve rol gespeeld. Het nadeel was, dat je geen nieuwe mensen kon ontmoeten. Je bleef voornamelijk in je eigen bubbel en dat was af en toe wel vervelend. Ik denk dat mijn sociale skills hierdoor ook achteruit zijn gegaan. Ik vond het na Covid-19 wel even lastig om weer in grootte groepen te zitten en makkelijk contact te maken. Je maakt nu een ontwikkeling mee die de basis legt voor wie je later bent en ik denk dat alles wat je meemaakt veel invloed daarop heeft. Door Covid-19 heb ik de afgelopen 2 jaar niet alleen leerachterstanden of sociale achterstanden opgelopen, maar ik heb ook 2 jaar van mijn ontwikkeling tot volwassene gemist”.

Over de auteur

Freek Verelzen

Ik ben Freek Verelzen, Ik ben student op de school van journalistiek. Verder woon ik al heel mijn leven in Den Haag. Mijn doel is om actueel nieuws uit Den Haag te maken. Ook wil ik alle kanten van het nieuws benaderen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *