‘Werken in de horeca is geen bijbaan maar een ambacht’

‘Werken in de horeca is geen bijbaan maar een ambacht’

In Nederland kampen we met een groot personeelstekort. Een van de oorzaken hiervan is dat we op dit moment een flinke economische groei doormaken. Dit geldt bijna voor alle sectoren, zo ook in de horeca. Erik de Grauw, eigenaar van het in Den Haag gevestigde restaurant Morritzz, merkt dit ook. Hij heeft al maatregelen moeten nemen, zoals het aanpassen van zijn openingstijden. Hij denkt dat het personeelstekort verschillende oorzaken heeft.

Ambacht

De Grauw vind dat het al mis gaat bij de kijk op de sector. ‘Daar moet een grote verandering in komen, dat het niet een bijbaan is, maar ook gewoon een echt vak. En daar moet betaalt voor worden’, zegt de restaurant eigenaar. Dit is namelijk iets wat hij en zijn personeel vaak te horen krijgen. Wat ze naast dit werk doen of wat hun plannen zijn na dit werk. De Grauw neemt een slokje koffie en vervolgt: ‘Het vak zou meer gezien moeten worden als een ambacht dan als bijbaantje. Ook zou er een herstructurering van de prijstelling moeten plaatsvinden in de horeca. Een hoger salaris, maar dat ook de gast of de klant eigenlijk daarvoor gaat betalen.’

Kort lontje

De coronacrisis heeft mensen veranderd legt de restaurant eigenaar uit.  ‘Iedereen is sowieso ongeduldig, niet omdat er minder personeel is, maar de gasten die op het terras zitten, iedereen heeft na corona een heel kort lontje en is niet meer gewend om met veel mensen te zijn. Ze zijn snel geïrriteerd en hebben geen geduld’, verteld De Grauw. Dit was voor de coronacrisis anders. Volgens de uitbater viert individualisme hoogtij op dit moment. Niemand houdt meer rekening met andere en dit moet weer opnieuw geleerd worden volgens De Grauw. ‘Dat mensen gaan zitten en verwachten dat als ze nog niet eens zitten de koffie al op tafel staat bij wijze van spreken. En dat kan niet. Dat gedeelte moet men weer gaan leren, dat ze niet alleen op de wereld zijn, maar dat er nog heel veel anderen mensen ook aandacht moeten hebben, niet alleen zij’, zegt de restaurant eigenaar.

Stress

Er valt weinig tot geen stress te bekennen bij de geboren Nijmegenaar. Hij vertelt rustig over het personeelstekort en lijkt er heel praktisch over na te denken. ‘Er worden meer uren gedraaid dan eigenlijk kan. Je bent toch open, je bent aan die tijden gebonden en je moet toch de service verlenen die je wil verlenen. Je bent ondernemer en dat maakt je anders dan een werknemer, dus je hebt sowieso al een hele andere instelling.’ Toch maakt de uitbater de situatie niet mooier dan hij is. ‘Het is gewoon hard werken, daar gaat niemand dood van. Je moet alleen wel willen en dat is het grootste probleem, niemand wil werken. Iedereen wil krijgen en zoveel mogelijk, maar niemand wil daar iets voor doen.’

Oplossing

Volgens De Grauw zijn er best wat oplossingen te bedenken. De ideeën van de restaurant eigenaar lopen nogal uiteen. ‘De kostprijs anders gaan berekenen, de huren van de panden voor de horeca omlaag, de kosten die de overheid in rekening brengt moeten omlaag, dit soort zaken moeten gewoon anders zijn, dit zou een grote bijdrage zijn aan de oplossing van het probleem’, legt de De Grauw uit. Of dit in de praktijk ook echt zal gaan gebeuren zal in de toekomst blijken.

Bekijk hieronder de reportage die Nicolle Jean maakte over het personeelstekort bij Morritzz.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.