De strijd tegen digitalisering blijft voor ouderen onverminderd doorgaan

De strijd tegen digitalisering blijft voor ouderen onverminderd doorgaan

Steeds meer ouderen raken verdwaald in de complexe internet-jungle van tegenwoordig. De digitalisering lijkt voor veel senioren sneller te gaan dan hen lief is. Gelukkig zijn er vrijwilligers die ouderen ondersteunen in deze, misschien wel, eeuwig durende strijd. Zo ook in het SWOP welzijnscentrum in Pijnacker, elke woensdag van 10.00 tot 11.00 uur.

Een stuk of twintig ouderen zitten gezellig om een ronde tafel aan de koffie. Keurig de corona-richtlijnen volgend. De gezelligheid kleurt nog enigszins de ietwat karig ingerichte kantine. Een vrijwilligersteam is echter nergens te bekennen. ‘We zitten boven.’ Hans Spoek, gepensioneerd IT’er, spreekt ons aan. Samen met Piet Deken, gepensioneerd IT’er van de TU Delft, staan zij iedere week klaar om alle vragen van senioren, over computers of internet, te beantwoorden. ‘In het verleden hadden we hier soms wel 40 mensen in een uur, zoals je ziet is dat nu door corona niet meer het geval,’ verteld Spoek enigszins teleurgesteld. Hij wijst in de richting van een grote kale ruimte, waar Spoek en Deken werken, en die vrijwel volledig leeg is. Deken is ondertussen bezig met het helpen van slechts één senior aan zijn computer.

Ondanks dat de ruimte niet bepaald druk oogt, heeft Spoek het in deze tijden allerminst rustig: ‘Heel veel mensen snappen de QR codes van de Corona app niet. Dan moeten ze opeens dingen doen met hun Digi-D. Zoveel bejaarden hebben echt geen flauw idee wat een Digi-D überhaupt is. Daar zijn we nu het meeste mee bezig.’ Ondanks de vraag naar zijn expertise ziet Spoek zijn vrijwilligerswerk niet in betaald werk veranderen. Deken springt daar met enthousiasme tussenin. ‘Er kwam hier eens een weduwe die niet in de computer van haar overleden man kon, toen we haar geholpen hadden kwam ze later terug met een enorme donatie voor het centrum. Daar doen we het voor.’

Genietend van een warme kop koffie gaat Deken verder met het helpen van zijn klant. Spoek lijkt weinig aan zijn handen te hebben en ratelt vrolijk verder. ‘Over het algemeen zie je dat de meeste mensen die bij ons komen weduwen zijn. Hun hele leven was hun man verantwoordelijk voor het regelen van de digitale zaken en dergelijke. En na het overlijden van hun mannen blijven die vrouwen met veel onwetendheid achter.’ Spoek en Deken kijken elkaar vervolgens aan. Er valt een korte stilte. Zelfs het geroezemoes van de ouderen beneden, is zachtjes te horen. De stilte versterkt het gevoel dat de toenemende digitalisering en de problemen die het met zich meebrengt, moeilijk is voor de ouderen op dit moment.

‘Kinderen kopen tegenwoordig de nieuwste mobieltjes voor hun bejaarde ouders, in de hoop dat ze daardoor op de hoogte blijven.’ Volgens Spoek is dit echter niet de oplossing voor het probleem. ‘Die kinderen hebben vervolgens alleen geen geduld of ruimte om hun ouders te helpen met het leren kennen van het apparaat. Want die ouders komen namelijk veel naar ons toe. Bejaarden zijn simpelweg niet met computers opgegroeid. Ze hebben echt hulp nodig.’

In de onderstaande audio-reportage neemt verslaggever Freek Verelzen u mee naar het welzijnscentrum in Pijnacker en doet hij verslag van de huidige situatie aldaar.

[embed]http://soundcloud.com/user-111294286/pijnacker-welzijncentrum-internetcafe/s-W6L9em9IEUZ?si=5aa9938c6e53433fbfe5524b7bc8b8c4&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing[/embed]

Over de auteur

Thomas Korsten

Hey! Ik ben Thomas Korsten, en ik ben student Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Voordat ik hier kwam te studeren, was ik werkzaam als redacteur bij de Formule 1 nieuwssite GPblog.com. Tegenwoordig deel ik ook nog andere creatieve content op mijn eigen sociale media kanelen!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *