Vintage shoppen wordt steeds populairder

Vintage shoppen wordt steeds populairder

Foto door Sanne Heymann via Twitter

De laatste jaren is het een enorme hype geworden onder vooral jongeren: het shoppen van vintage kleding. Volgens de KVK waren er in 2020 ongeveer 2.415 tweedehands winkels in Nederland, de meeste hiervan bevinden zich in de Randstad. Fast fashion raakt haast uit de mode en vintage shoppen is veel populairder. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Fanatiek tweedehands winkelier Aukje Hilverda (18) loopt haar favoriete vintage kledingwinkel in Den Haag binnen, genaamd Episode. De rekken volgestouwd met allerlei soorten kleding komen haar tegemoet. De winkel is klein, maar elk stukje ruimte wordt benut. Overal waar ze kijkt hangt wel iets, zelfs om de deurposten hangen tientallen schoenen vastgeknoopt aan de veters. Aukje begint met het zoeken in een rek vol spijkerjassen naar, zoals zij dat noemt ‘’vintage pareltjes’’. ‘’Het vinden van een uniek item dat nog niemand heeft vind ik het allerleukste.’’ zegt ze, terwijl ze door een bak met accessoires graait. ‘’Je weet niet wat er allemaal in deze winkel ligt, dus het is altijd een verrassing welke schat je kan gaan vinden. En naast dat ik het dragen van mijn gevonden items leuk vindt, heb ik deze ook wel eens door kunnen verkopen met ontzettend veel winst. Zo heb ik laatst een Levi’s spijkerjas gekocht voor 20 euro en deze voor 120 euro verkocht op mijn Vinted.’’

Na een halfuur struinen door de winkel heeft Aukje raak. Ze heeft een paar sneakers gevonden van het merk Nike. ‘’Voor de meeste mensen lijken deze gympen afgetrapt en klaar om de prullenbak in te gaan, maar ik zie nog een heel nieuw leven voor ze. Ik ga ze wit poetsen en er nieuwe veters indoen, dit heet reworken. Dan zijn ze straks weer als nieuw en heb ik voor 2 tientjes schoenen die je online voor 100 á 150 euro kan vinden. Dat is toch tof!’’.

Vol enthousiasme gaat ze afrekenen bij Suus Bakker, zij is medewerker van deze winkel en zij vertelt iets over haar kijk op vintage shoppen. ‘’Niets wat in deze winkel hangt is nieuw gemaakt en elk kledingstuk zou weggegooid worden als wij het niet hadden overgenomen. Het is een beter alternatief voor fast fashion, daar heb je namelijk vervuiling van het vervoer en de productie waar je aan bijdraagt. Duurzaamheid is dus ook een belangrijke factor bij het kopen van vintage kleding. Wat ook super is aan de trend van het vintage shoppen, is dat veel mensen nu vintage kleding kopen als alternatief voor fast fashion en niet gewoon voor daarnaast.’’

Suus en Aukje maken nog even een praatje over wat Aukje van plan is te gaan doen met haar ‘nieuwe’ paar sneakers. ‘’Dit is precies wat ik wil bereiken met het verkopen van vintage kleding, iets wat iemand ziet als afval is voor een ander een echte aanwinst.’’ vertelt Suus nog voordat ze weer doorgaat naar de volgende klant. Daarna loopt Aukje tevreden de winkel uit na een succesvol vintage winkeltripje.

Over de auteur

Senna Jansen

Hi! Ik ben Senna Jansen, ik ben 18 jaar oud en ik ben eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. Ik ben geboren en getogen in Den Haag en ik weet dan ook veel over deze turbulente stad. Ik ben geïnteresseerd in vele diverse onderwerpen. Van muziek, film en tv tot misdaad en politiek, ik heb zin om hier meer over te weten te komen!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.