‘Coronasomnia’: slapeloosheid veroorzaakt door de coronapandemie

‘Coronasomnia’: slapeloosheid veroorzaakt door de coronapandemie

Slapeloosheid - afbeelding van Pexel

Velen van ons kennen het wel: nachten waarin er veel wordt gepiekerd en gewoeld, maar weinig geslapen. Ook ik ben niet onbekend met dit fenomeen. Sinds de pandemie, en dan met name gedurende de lockdowns, verergeren mijn slaapproblemen. Blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem ondervind:  het woord ‘slapeloosheid’ is vorig jaar namelijk meer gegoogled dan ooit tevoren. Ik was benieuwd of mijn behandelaar Edith Tjoa klinisch psycholoog bij de PsyQ in Den Haag kan beamen dat deze klachten verergeren door de pandemie, en of zij tips heeft om slaapproblemen te verminderen.

De PsyQ in Den Haag heeft een afgrijselijk, kotsgekleurd gebouw. Voor de ingang staat in grote letters de naam van de instelling: met name de letter ‘Q’ valt op die, in tegenstelling tot de rest van de letters, die zijn namelijk zwart, een felrode kleur heeft. Een blonde receptioniste met een zwarte headset op haar hoofd staat me te woord. ‘U kunt naar verdieping drie gaan en in de wachtkamer plaatsnemen.’ Ze kijkt op van het computerscherm en glimlacht. ‘Daar haalt mevrouw Tjoa u op!’

Edith’s kamer kijkt uit op het gebouw van het HMC ziekenhuis. Ze begroet me van achter haar houten bureau, die voor een groot deel bedekt wordt door een doorzichtige scherm. Het scherm scheidt op een nuttige, maar enigszins eigenaardige manier patiënt van behandelaar. Ik val gelijk met de deur in huis binnen: ‘Ik slaap slecht en ik denk dat het veroorzaakt wordt door de lockdown. Heeft u tips voor mij?’ De afgelopen maand sliep ik zelden goed. Vaak lag ik tot vijf uur in de ochtend wakker en viel vervolgens rond halfzes in de ochtend in een onrustige slaap. Om de nacht door te komen – want in het donker naar het plafond staren en hoopvol wachten tot Morpheus mijn lippen kust, vond ik een onverdraagzaam idee – vermaakte ik mijzelf met het lezen van online-boeken, het luisteren van online-tarot leggingen, online shoppen, bidden, mediteren en filosoferen over het leven.

Edith legt uit dat in de nacht de hersenen allerlei dingen verwerken en dat je daarom soms droomt over dingen die overdag gebeurd zijn. ‘Het is niet goed als je van tevoren dingen gaat doen waarbij je heel erg bezig met denken bent, zoals de kaarten leggen of bepaalde YouTube filmpjes kijken. Je moet saaiere dingen gaan doen om naar slaap te kunnen toewerken, zoals kinderverhaaltjes lezen of de bijbel.’

Edith vertelt dat, volgens de slaaphygiëne tips, je naar je slaap toe moet werken. ‘Dit betekent geen spannende dingen voor die tijd doen.’ Ook zegt ze dat het niet goed is om in bed activiteiten te ondernemen die niks met slapen te maken hebben. ‘Het bed is voor slapen; als je niet kan slapen dan moet je eruit!’ In het document ‘Slaaphygiëne’ van het slaapwaakcentrum, waar Edith naar refereert, staan adviezen die bijdragen aan een goede slaap. Deze zijn o.a. het aanhouden van regelmatige slaaptijden; geen zware maaltijden benutten voor het slapengaan en het vermijden van beeldschermen met fel licht voordat men naar bed gaat.

Gedurende de pandemie hebben verschillende studies verhoogde percentages van slapeloosheid en psychische stoornissen gedocumenteerd. Volgens de Sleep Foundation leed vóór de pandemie ongeveer 24 procent van de mensen aan slapeloosheid of moeite om in slaap te blijven. Tijdens de pandemie steeg dat naar 40 procent. Uit een ander onderzoek uitgevoerd door professor Jane Falkingham OBE en een team van het ESRC Centre for Population Change en Centre for Research on Ageing aan de Universiteit van Southemton is naar voren gekomen dat dit slaapverlies het gevolg is van stijgende stressniveaus. Stress omtrent angsten over gezondheid, financiële gevolgen, veranderingen in het sociale leven en de dagelijkse routine ontneemt deze groep de slaap. En ook in Nederland doet het Nederlands Herseninstituut onderzoek naar slapeloosheid door de coronacrisis.

Ernstig beaamt Edith dat sinds de lockdown er meer patiënten zijn die kampen met slaapproblemen. ‘De wereld wordt steeds kleiner, hierdoor gaan sommige mensen meer piekeren. Het klopt dat dit veroorzaakt kan worden door de lockdown en daarnaast ook allerlei andere psychische problemen.’

Over de auteur

Nicolle Jaen Pabon

Nicolle is een jonge, ambitieuze journaliste met veel passie en karakter. Ze bezit een energieke en creatieve geest, die ze graag inzet voor haar werk. Ze schrijft graag over onderwerpen met een maatschappelijke thema.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.