Hagenezen enthousiast over versoepeling: ‘Het is een erg fijn gevoel!’

Hagenezen enthousiast over versoepeling: ‘Het is een erg fijn gevoel!’

Na een lockdown van een maand mogen winkels, vanaf 15 januari, weer klanten ontvangen. Zowel winkelmedewerkers als winkeliers, uit Den Haag, zijn erg blij met de versoepeling van de maatregelen. ‘Het is een erg fijn gevoel! Het was alleen wel even wennen vanochtend toen mijn eerste klant binnen kwam lopen.’

Het is een grauwe, grijze, druilerige ochtend. De eerste winkeliers stromen langzaam de straten van de stad in. Een blonde jongen trekt aan de mouw van zijn vader om zijn aandacht te trekken. ‘Papa, ik wil een Nintendo!’ ‘Nog even sparen,’ antwoordt hij en kietelt hem achter zijn oor.

In schoenenwinkel Sacha staat een klant geanimeerd te praten met winkelmedewerker Juno. Uit de speakers galmt het geluid van elektronische muziek. Trots houdt de winkelier vijf winkeltassen omhoog. ‘En ik ben nog niet eens klaar met winkelen,’ zegt ze lachend. De klant neemt afscheid en gaat van de schoenenwinkel gelijk door naar de Douglas. Juno geeft aan erg blij te zijn om weer klanten in de winkel te mogen ontvangen. ‘Het is een erg fijn gevoel! Het was alleen wel even wennen vanochtend toen mijn eerste klant binnenkwam lopen.’ Ook vertelt ze dat het haar opvalt dat winkeliers erg vrolijk lijken.

Een dame met een hippe, grijze bob staat voor een kledingrek. Ze vindt het heerlijk om weer te kunnen shoppen. Haar man en zij doen namelijk niet aan online-shoppen. ‘Ik heb niks op het oog, maar weer er even uit en weer even iets anders zien dan vier muren, is heel leuk!’

Voor Merie, mede-eigenaar van Swanmarket store, was het een hele fijne verassing toen het nieuws naar voren kwam dat de winkels vanaf 15 januari weer mochten openen. ‘Ik had eigenlijk verwacht dat de winkels tot eind januari gesloten zouden zijn.’ Dit vond zij erg jammer want winkelen op afspraak bleek niet erg succesvol te zijn. Volgens haar is winkelen namelijk echt een beleving. ‘Mensen willen niet alleen doelgericht winkelen, maar ook lekker rondsnuffelen.’ Uit onderzoek van INretail, brancheorganisatie van de winkeliers, is naar voren gekomen dat winkelen op afspraak geen succes is. Zo blijkt dat veel beschikbare tijdsloten niet worden benut; bovendien komt gemiddeld 20 procent van de consumenten die een reservering maakt, niet opdagen.

Merie geeft aan geen idee te hebben of er veel klanten zullen komen, maar er wel op voorbereid te zijn. ‘Je wilt natuurlijk wel dat de winkel er mooi bij staat als er veel mensen komen. Ik kijk even aan hoe het loopt vandaag.’ Enkele minuten later loopt een man en zijn vriendin de Swanmarket in. Vriendelijk begroet Merie ze. Snuffelend loopt het stel door de winkel. Ze zijn alle twee erg blij met de mogelijkheid om weer te kunnen shoppen. ‘Het is in ieder geval fijn dat je wat variatie hebt in je dagritme!’ Ze zijn al wezen shoppen bij Zara Home, TK-Max, Xenos en de Mango. ‘We hebben al één keer op een neer gelopen naar de auto,’ aldus Mark.

Later op de middag, rond drie uur, wordt het langzaam drukker in de stad; met name in winkels als de H&M en Primark. De drukte in deze winkels staat in schril contrast met die in cafés en restaurants, deze zijn gesloten of alleen open voor afhaal. Het feit dat winkels, kapperszaken en sportscholen weer mogen openen en de horeca niet, heeft landelijk voor ophef gezorgd. Zo hebben in verschillende gemeenten horeca-eigenaars uit protest toch hun deuren geopend. De vier grote steden, waaronder Den Haag, hebben aangegeven niet van plan te zijn om de opening van horecazaken toe te staan.

Op de vraag of het geen onrecht is dat winkels wel mogen openen, maar de horeca niet, antwoordt Merie: ‘Ik vind het heel vervelend voor de ondernemers in die branche.’ Ze vindt het een lastige kwestie zegt Merie terwijl ze over haar kin wrijft. ‘Ik weet dat er ondernemers zijn die voldoende maatregelen treffen, maar elke keer dat er in die hoek zaken opengaan zie je dat er besmettingen plaatsvinden.’

In dit reportage kunt u horen hoe Haagse winkeliers en winkelmedewerker de opening van de winkels ervaarden.

Over de auteur

Nicolle Jaen Pabon

Nicolle is een jonge, ambitieuze journaliste met veel passie en karakter. Ze bezit een energieke en creatieve geest, die ze graag inzet voor haar werk. Ze schrijft graag over onderwerpen met een maatschappelijke thema.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *