Zware tijden voor lokale ondernemers Zaanse Schans

Zware tijden voor lokale ondernemers Zaanse Schans

Zaandam –  Al sinds maart, het begin van de eerste coronagolf, is het  toerisme op de Zaanse Schans  grotendeels  weggevallen en nu dat België en Duitsland  code rood hebben afgegeven voor  Noord-Holland is het nog stiller geworden. Door gebrek aan publiek hebben  vooral  de lokale ondernemers op de Zaanse Schans het erg zwaar.

De Zaanse Schans wordt beheerd door Stichting de Zaanse Schans. Zij  zijn  voornamelijk verantwoordelijk voor het onderhoud en het beheer de Zaanse Schans. “De Zaanse Schans is ook een stukje van de gemeente dus de stichting zal  niet zo snel failliet gaan, maar de lokale winkeltjes en ondernemers hebben het heel zwaar.” zegt  Manon  Guarnieri. Zij is in dienst bij de stichting. De ondernemers van de lokale winkeltjes worden niet financieel door de stichting gesteund  waardoor zij wel de kans lopen dat ze hun deuren moeten sluiten. Denk bijvoorbeeld aan de Klompenmakerij,  Kaasmakerij  en  lokale souvenirwinkeltjes.  “Het zal heel gek zijn en ik kan  het me eigenlijk niet voorstellen als bijvoorbeeld de Klompenmakerij zijn deuren zou moeten sluiten. De Nederlandse klompen maken namelijk ook een deel uit van de  cultuur op de  Zaanse schans dus dat zou ik heel raar vinden.” Zegt Manon.

Desondanks proberen de ondernemers de crisis toch te overleven door hun peilen nog meer te richten op het Nederlandse publiek. Maarten van der Meer, directeur van Stichting de Zaanse Schans,  vertelt ook dat de ondernemers en de organisatie specifiek met campagnes aan de gang willen om zo de Nederlandse bevolking  te stimuleren om een dagje naar de Zaanse Schans te komen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *