Recensie: Jane The Virgin (serie)

Recensie: Jane The Virgin (serie)

Jane The Virgin, overdramatisch of precies de roze bril die we nodig hebben?

Jane is veel meer dan een maagd. Ze is een ‘per ongeluk’ geïnsemineerde maagd, die het kind draagt van een rijke playboy, die ook nog eens haar baas blijkt te zijn. Jane vecht zich door iedere situatie die op haar pad komt met liefde en begrip, ze bekijkt de wereld door een roze kleurige lens van magisch realisme.

Jane is de romantische, aandoenlijke hoofdpersoon in de hit-show Jane The Virgin van de CW. De serie is moeilijk te beschrijven, maar het is kort gezegd een romantische komedie en satirische moderne twist op telenovela’sDe show volgt het leven van Jane, een jonge vrouw van Venezolaans Amerikaanse afkomst. Meer nog dan over Jane te gaan, gaat de show vooral over de band die zij heeft met haar moeder en grootmoeder. De show volgt hun verhaallijnen over immigratie, verlies, chronische ziekten en verlating. Maar het gaat ook over ware liefde, terugvinden van oude liefde, zelfstandigheid, succes en acceptatie van zichzelf en elkaar.

De serie is op momenten erg overdramatisch, toch speelt dit juist perfect in op de achtergrond van het verhaal, de cultuur die er wordt weergeven in het verhaal en de verhaalvertelling op zich. De hele serie wordt verteld door een verteller, wiens zwoele stem en satirische, soms derde muur brekende opmerkingen het verhaal tot een prachtig geheel maken.  Het is een serie die voor iedereen is aan te raden, aangezien het aspecten van ieders leven bevat. De enorme cast gaat door een bizarre hoeveelheid aan tragedies en prachtige momenten, dit maakt de serie en zijn karakters erg relatable.

De meest bizarre situaties worden op zo’n normale manier uitgelegd en in het verhaal gepuzzeld dat je niet eens twee keer nadenkt over of dit realistisch is. We zien de wereld net als Jane door een lens van magisch realisme. Dit is bijvoorbeeld te zien wanneer Jane ideeën heeft voor haar romans, en er ineens een alternatieve versie van Jane verschijnt in de toon en stijl van het karakter waar Jane over schrijft. Ook wanneer Jane zoent met haar grote liefde(s) stijgt ze van de grond en zien wij als publiek sneeuw vallen, of sterren overal, of zelfs vuurwerk.

Jennie Snyder Urman, de maker en showrunner van Jane the Virgin, is enorm gepassioneerd over het project. Jane the Virgin is losjes gebaseerd op Juana la Virgen, een Venezolaanse telenovela van Perla Farías.Urman heeft veel geluk gehad met Gina Rodriguez, de actrice die Jane tot leven heeft gebracht. Rodriguez heeft in 2014 een Golden Globe Award gewonnen voor Best Actress in Television Series Musical or Comedy. Ook de serie zelf heft een Peabody award gekregen en is verkozen top een van de top 10 televisieprogramma’s in 2014 door de American Film Institute.

Jane The Virgin is een prachtige serie over cultuur, familie, liefde en alles dat het leven te bieden heeft. De originele take op telenovelas is een oogopener voor mensen die standaard soapseries gewend zijn. De serie laat de kijker achter met een enorm gevoel van spanning, maar tegelijkertijd ook een soort opluchting. Jane The Virgin laat perfect zien dat wat er ook gebeurt, de mensen om je heen er voor je zullen zijn, en dat er altijd een morgen komt