Voordelen van minder vliegtuigen over Heiloo

Voordelen van minder vliegtuigen over Heiloo

HEILOO – Sinds corona is het een stuk rustiger boven Heiloo, omdat er minder vliegtuigen vliegen. Alle luchttranssport zit nu op 53% ten opzichte van vorig jaar. Deze vermindering heeft gevolgen voor de bekritiseerde geluidsoverlast. Ook is er een stuk minder CO2 uitstoot door het gehalveerde luchttransport.  

KLM heeft veel van zijn oude, luidruchtige, toestellen eerder met pensioen gestuurd. Omdat ze meer dan de helft minder vluchten uitvoeren, worden de oude toestellen eerder afgeschreven. Ook hebben de toestellen veel hogere onderhoudskosten.

Voor Heiloo betekent dit onder andere dat de vlucht KL736 Amsterdam-Curaçao, die bijna elke dag om 7 uur ’s ochtends over Heiloo vliegt, nu wordt vervangen door de spiksplinternieuwe Boeing 787-dreamliner, die zuiniger en stiller is. Deze is in de plaats gekomen van de 25 jaar oude, luidruchtige, Boeing 747.

Er minder condens strepen van vliegtuigen in de lucht. Dit is een teken van minder vliegtuigen en minder CO2 uitstoot. Juist in deze corona crisis zouden vliegmaatschappijen moeten gaan nadenken over manieren om zuiniger te vliegen, omdat hier nu de tijd en ruimte voor is. Er zijn genoeg manieren om dit te doen, denk aan: alternatieve brandstoffen, het afschrijven van oude toestellen, meer geld naar onderzoek voor elektrisch vliegen of op waterstof.

Dat er minder CO2 vrijkomt is zeker, maar of het ook genoeg is, is nog maar de vraag. De CO2-emissie van luchtvaart wordt apart berekend door het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS). Dit doen ze doormiddel van de hoeveelheid kerosine die in Nederland wordt getankt, te berekenen. Uit de resultaten van deze berekeningen blijkt dat er inderdaad minder CO2 wordt uitgestoten, maar als ze de CO2 in luchtwaardes daarmee vergelijken lijkt de het amper afgenomen te zijn. Dit komt vooral doordat CO2 lang in de lucht blijft hangen. Er moet dus structureel minder gevlogen worden om dit echt te laten afnemen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *