Leren lesgeven in tijden van corona

Leren lesgeven in tijden van corona

“Als student vind ik de online niet erg, maar als docent zijnde wel.”

Interview – Een wiskunde docent in opleiding, moeten leren lesgeven in tijden van corona. Astrid Kok is 21 jaar oud en zit in haar vierde leerjaar van de opleiding tot docent wiskunde. Momenteel geeft zij als stagiaire les aan de onderbouw van het Werenfridus in Hoorn. Een ding is zeker; het is niet de meest leerzaamste periode geweest.

Astrid is erg blij dat zij nu weer fysiek les kan geven met daarbij de nodige begeleiding. “Het is belangrijk dat de begeleiding goed zit, zodat ik kan voldoen aan alle eisen van de opleiding.” Daarnaast vindt ze het lesgeven nu een stuk leuker dan tijdens de coronaomstandigheden.

Vorig schooljaar startte de stageperiode van Astrid in Januari, twee maanden voor de coronaomstandigheden in Nederland, op het ‘Oscar Romero’. De stageperiode voor corona was prima voor haar, ondanks dat zij halverwege het jaar binnen stroomde. Op het moment dat Astrid dacht: “Hee, nu weet ik wat ik aan het doen ben.” veranderde de situatie; via een algemene email van de directie kreeg zij te horen dat de school dicht ging en zij online les moest gaan geven.

Het persoonlijke gedeelte van lesgeven viel voor Astrid weg, ze had graag geleerd hoe de groepsprocessen in de klas werken. In eerste instantie zag ze er niet tegen op om online les te moeten gaan geven. Ze had mazzel met het feit dat zij veel kennis van technologie heeft, hierdoor was de overstap van de fysieke lessen naar online lessen gemakkelijk. Echter was het lesgeven zelf niet het meest gunstige, het hielp niet dat er weinig interactie vanuit de klas kwam en er nauwelijks tot geen begeleiding was. Ook had zij, naast twee actieve leerlingen, geen idee of leerlingen aanwezig waren in de les en of zij wat hadden geleerd van de lessen. Achteraf dacht Astrid: “Ik doe dit, omdat hiervoor ben aangenomen en omdat het moet.”

Zonder de coronaomstandigheden zou Astrid al meer gegroeid zijn als docent, denk ze. Naar haar idee was het niet de meest leerzame periode van haar stage en kunnen de drie á vier maanden vergeten worden. Ze geeft aan niks geleerd te hebben in deze periode wat zij nu kan gebruiken voor haar fysieke lessen. Dit komt doordat ze weinig tot geen begeleiding had tijdens de periode en het voornamelijk zelf moest uitzoeken wat voor haar lessen wel en niet werkte. Wel heeft zij geleerd dat leerlingen weinig kunnen focussen tijdens de online lessen, dat fysieke les écht haar voorkeur heeft en hoe je online meer interactie kunt voeren met leerlingen. Ook heeft het haar een hele hoop motivatie voor het vak gegeven, want ze keek er naar uit om weer fysiek les te kunnen gaan geven en zelf dingen bij te leren.

Als zij nu weer online les zou moeten gaan geven, zou ze er anders instaan dan destijds. “Nu heb ik een veel betere band met mijn klassen en weet ik precies wie de leerlingen zijn die moeite hebben bij het vak wiskunde.” Ze wil strikter zijn in het gebruik van de webcam en wilt dat de leerlingen interactie moeten leveren. Daarnaast wil ze de tip mee geven aan collega’s om opzoek te gaan naar apps die de leerling verplicht interactie te leveren.

Voor nu is ze er positief in gesteld; “Het fijn dat ik weer dat praatje kan maken met de collega’s die ik tegen komt in de gang en dat ik de leerlingen op gepaste afstand kan helpen bij de wiskunde.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *