Hoorn moet stadser worden gemaakt van de gemeenten

Hoorn moet stadser worden gemaakt van de gemeenten

Het project “Poort van Hoorn” in samenwerking met NS, ProRail en de provincie Noord-Holland moet het stationsgebied en de omgeving ervan stadser maken en vernieuwen. 

Al decennialang is de gemeente Hoorn met het bestuur in gesprek over het stadser maken van Hoorn. Op 8 december is er eindelijk een besluit genomen over hoe de vernieuwing van de stad gerealiseerd gaat worden.  Er valt nog wel wat te sleutelen aan deze omgeving want op dit moment is het gebied niet aantrekkelijk genoeg voor reizigers, inwoners en jongeren volgens de gemeente. 

 

De Poort van Hoorn is een stedenbouwkundig plan. Dit project is een veel besproken onderwerp in Hoorn omdat er al een lange tijd gestreefd wordt naar de verandering van het onaantrekkelijke stationsgebied. Voor de gemeenteraad is het na 10 jaar discussiëren daarom een grote doorbraak dat dit project definitief uitgevoerd kan worden. De bedoeling is dat vooral 1200 meter rond het OV Knooppunt van Hoorn verandert gaat worden. Dit is het mobiliteitsknooppunt van West-Friesland. De omgeving moet een milieuvriendelijk en aantrekkelijke plek worden voor reizigers van en naar Hoorn. Ook wordt er nagedacht om meer werkgelegenheid en woningen te creëren in de buurt van het station. Daarnaast zal de verkeerstroming in dit gebied ook worden veranderd 

 

Marieke van Leeuwen strategische communicatieadviseur van de gemeente Hoorn, kan bevestigen waarom er vernieuwing nodig is. “Het stationsgebied is eigenlijk één van de laatste gebieden in Hoorn dat niet ontwikkeld is. Als je de stations brug op gaat en oversteekt naar de andere kant van de stad dan kom je eigenlijk in een soort van niemandsland terecht. Het is een parkeervlakte met weinig verblijfskwaliteit om het zo maar te zeggen. Daarnaast is er een schreeuwend woningtekort in Hoorn en we zijn tot de conclusie gekomen dat we in de toekomst een redelijke bruisende stad willen blijven en je hebt dan meer omvang nodig om de stad goed te laten functioneren.” Hoorn heeft gemiddeld meer last van vergrijzing dan andere steden in Nederland en ze hebben te maken met jongeren die weg trekken voor banen en opleidingen. Als Hoorn niks doet aan de voorzieningen dan kan dat ingrijpend  zijn voor de stad en de bewoners. “Daarom moeten we nu een treetje verder gaan en iets meer omvang ontwikkelen zodat we in de binnenstad iets meer mensen hebben die de lokale economie kunnen steunen. Zo willen we meerdere groepen aan onze stad gaan binden”, vertel Leeuwen.  

Op 8 december heeft de gemeenteraad van Hoorn unaniem ingestemd met het stedenbouwkundige plan Poort van Hoorn. Sommige partijen spreken tijdens de gemeenteraad hun waardering uit over het definitieve besluit. Kees Maas fractievoorzitter Christen Unie doet dit als een van de eerste: ”Wij hebben op dit punt nog een motie overwogen en wel een motie van waardering, voor het hele proces dat doorlopen is en het mooie resultaat dat hiermee behaald is. Dus hierbij onze steunverklaring.” Drommel Roy Fractievoorzitter van GroenLinks sluit zich hier ook snel bij aan: “Ik had bijna niks gezegd maar het is natuurlijk wel een mijlpaal in het project Poort van Hoorn en dat wil ik wel even meegeven.”  

De gemeente hoopt dat ze in 2023 een start kunnen maken met Poort van Hoorn door te beginnen met de woningbouw. Het is op dit moment lastig te zeggen hoelang het project precies duurt. Op dit moment zijn de voorspellingen dat het hele project tot 2030 zal lopen, maar het zal in fases worden opgedeeld. De gemeenten denkt een verandering te kunnen maken met Poort van Hoorn en daar zullen ze de komende jaren nog druk mee bezig zijn. 

 

 

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *