Albert Bakker: ‘Ik ben stug, eigenwijs en bewijs het tegendeel’

Albert Bakker: ‘Ik ben stug, eigenwijs en bewijs het tegendeel’

‘Ik ben de jongste rondvaartschipper ooit in Amsterdam.’, Albert Bakker is 22 jaar en heeft al vijf jaar zijn rondvaarbewijs. In de vijf jaar dat hij al vaart is hij drie keer op rij, uitgeroepen tot beste schipper van Amsterdam. Sinds een jaar is hij hoofdschipper en hoofdbegeleider leerlingentraject. ‘Ik ben al ver gekomen, maar het is zeker niet allemaal makkelijk gegaan’.

‘Ik ben eigenlijk per ongeluk bij de rondvaart terecht gekomen’. De hele familie van Albert bestaat uit schippers, het loopt uiteen van zeevaart tot binnenvaart. ‘Omdat mijn hele familie eigenlijk al schipper is, was ik zelf een beetje tegen het varen. Ik had namelijk ook totaal andere plannen met de toekomst. Ik deed eerst een koksopleiding, op dat moment wist ik nog niet veel af van de rondvaart in Amsterdam. Mijn moeder werkte daar als schipper, maar ik had zelf geen idee hoe het was. Doordat ik een zomerbaantje kreeg als kade Stuart, kwam ik zelf voor het eerst in aanraking met de Amsterdamse rondvaart en kwam ik erachter hoe leuk het werk eigenlijk is.’ Nu wil ik een grijns zien of een brok in zijn keel horen.

De 17-jarige Bakker zou na de zomer van 2015 doorgaan met zijn koksopleiding, maar bleef werken bij zijn zomerbaantje. Hij is twee maanden lang bij het bedrijf gebleven die hem dat zomerbaantje aanboden. Uiteindelijk is Bakker een cursus gaan volgen tot volwaardig schipper. ‘Ik was in mijn klas de jongste, de jongste persoon na mij was 36 en de oudste was 60 jaar. Het bracht grappige, maar ook lastige dingen met zich mee. Zo had ik het gevoel dat ik mij, door mijn leeftijd, extra moest bewijzen. Ook was ik, doordat ik vanuit huis al heel veel had meegekregen, de beste van de klas en leunde veel medestudenten erg op mij.’, zegt hij die geslaagd is met een 9.5.

Drie keer op rij beste rondvaartschipper
Op zijn achttiende verjaardag kreeg hij zijn rondvaartbewijs binnen. Vanaf dat moment liep hij tegen mensen op die hem niet vertrouwde omdat ze hem te jong vonden als schipper. ‘Ik heb mij keer op keer moeten bewijzen.’ Als rondvaartschipper werkt hij ondertussen bij ’t Smitje, hier heeft hij met schippers van andere rederijen de Amsterdam Circle Line opgezet. De Amsterdam Circle Line is te vergelijken met een buslijn op het water. ‘Bij ’t Smitje ben ik privé rondvaarten en evenementen gaat doen.’

Uiteindelijk is hij bij ’t Smitje hoofdschipper geworden, hij voert als hoofdschipper leidinggeven en begeleidende taken uit. ‘Ik vind niet dat mijn ‘extra’ taken als hoofdschipper, mijn dagelijkse taken als normale schipper in de weg staan. Het enige is dat ik het wat drukker heb, maar ook dat is te overzien. Ik heb als hoofdschipper vooral het zeggenschap over mensen, wat ik erg leuk vind’.

Jaarlijks worden er door de waterpolitie en de nautische toezicht, de beste schippers uitgeroepen. Deze onderscheiding heeft Bakker drie jaar op rij achter zijn naam mogen zetten. Bij het uitroepen tot beste schipper, wordt er gekeken naar de hoeveelheid incidenten op het water, of je sociaal vaart en wat je gedrag is tegenover andere schippers. ‘Door de onderscheiding merk ik wel dat het steeds beter gaat en dan mensen mij meer zijn gaan waarderen, ik kan het inmiddels beter met mijn collega’s vinden. Dit komt natuurlijk ook door mijn karakter, ik heb namelijk nooit opgegeven en mijzelf altijd bewezen. Ik ben stug en eigenwijs’.

De rondvaart kent geen makkelijke tijd
Het beroep als rondvaartschipper is niet makkelijk, zo legt Bakker uit dat het altijd erg druk is op de grachten en er vaak incidenten zijn. ‘Er varen op een drukke dag zo’n zes duizend boten op het water. Veel van deze boten worden bestuurt door mensen die niet goed weten hoe ze moeten varen. Wij rondvaartschippers hebben de taak om mensen van A naar B te brengen, hier staat ook nog eens een tijdsdruk op’. De rondvaart bestaat eigenlijk uit drie delen. Zo zijn er de ervaren schippers, die de laatste jaren in de gracht uitzitten. Naast de ervaren schippers heb je de gewone schippers. De gewone schippers zijn mensen die zijn overgestapt op de rondvaart omdat zij de binnenvaart niks vonden. Als laatste zijn er de opgeleide schippers. De opgeleide schippers hebben in tegenstelling tot de gewone schippers en de ervaren schippers een rondvaartbewijs gehaald en zijn gericht opgeleid op klantvriendelijkheid.

De Rondvaart kent de laatste tijd een slechte tijd. Zo wordt er door de drukte op het water kwalitatief minder gevaren. Bakker legt de situatie als volgt uit: In Amsterdam varen er vandaag de dag 512 rondvaartboten, van de 512 zijn er zo’n 250 grote rondvaartboten. Het andere deel bestaat uit klein vaarbewijs. Om het klein vaarbewijs te halen moet je een internetcursus volgen van nog geeneens een week. ‘Dit verschil in ervaring brengt erg rare situaties met zich mee’. Dit is alleen niet het enige probleem, vervolgt Bakker. Tegenwoordig is de gemeente Amsterdam de rondvaart kapot aan het maken, terwijl zij de sloepen promoten.  Naast dat Bakker niet altijd tevreden is met de plannen van de gemeente, is hij over één ding zeer te spreken: ‘Amsterdam is bezig met het verkleinen van de ecologische voetprint. Zo is er een snel plan ingezet om voor 2025 alles elektrische te maken, hiermee doelt Bakker op het openbaar vervoer. In 2018 was 40 procent van alle rondvaart echter al elektrisch, vandaag de dag is ruim 70 procent van alle rondvaart elektrisch.

Sinds het begin van de coronapandemie merkt Bakker dat veel rederijen en scheepvaartbedrijven op omvallen staan. De rondvaart draait voor een groot deel op toerisme, door het negatief reisadvies zijn er erg weinig toeristen in Amsterdam en dus ook om rondgevaren te worden. Daarnaast zijn er in de rondvaart veel freelancers aan het werk. Door de coronapandemie zijn zij allemaal een andere baan gaan zoeken. ‘Als alles weer normaal is zal de rondvaart kampen met een groot tekort aan schippers. Het is te verwachten dat hierdoor de cursus makkelijker wordt en dat er veel mindere schippers zullen varen, omdat het tekort ergens mee moet worden opgevuld’. Naast het tekort aan schippers heeft de rondvaart te kampen met grote verliezen. Veel winstgevende evenementen zijn door corona afgeschaft. ‘Ik kan wel zeggen dat corona flink zijn stempel op de rondvaart drukt’, zucht Bakker.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *