“Ik kan tijdens de les gewoon op mijn telefoon zitten, de docent heeft toch niks door”

“Ik kan tijdens de les gewoon op mijn telefoon zitten, de docent heeft toch niks door”

ALKMAAR – In je examenjaar tijdens een pandemie. Dit betekent geen kerstgala, geen gezellige uitjes en geen bijzondere diploma-uitreiking. Tess Kollof is een achttienjarige examen leerling op de havo. Tess vertelt over de online lessen en de lessen op school, leerlingen die zich niet aan de maatregelen houden en hoe het gaat met haar motivatie en haar mentale gezondheid.

“Het schooljaar is dit jaar heel anders dan anders en dat merk ik niet alleen door de online lessen zelf maar ook door hoe de lessen gegeven worden. Docenten zijn minder streng. Het maakt ze niet uit of ik de opdrachten wel of niet maak en als ik mijn camera uit heb tijdens de les wordt er niks over gezegd. Dit allemaal motiveert mij niet echt om hard te werken. Ik had sowieso al niet heel veel motivatie dit schooljaar maar de online lessen maken alles een stuk lastiger. Ik kan tijdens de les gewoon op mijn telefoon zitten, de docent heeft toch niks door.”

“Mijn mentale gezondheid gaat deels achteruit. Ik zit steeds vaker thuis op mijn kamer. Omdat ik de hele tijd met mezelf geconfronteerd wordt, komen negatieve gedachtes naar boven. Normaal spendeer ik een groot deel van de dag op school en ben ik omringd met mensen. Veel ruimte en tijd om na te denken heb ik dan niet. De combinatie van een mindere motivatie en slechtere mentale gezondheid, zorgt er ook voor dat ik minder zin heb om te leren en mijn huiswerk te maken. Ik bedoel ik loop toch al achter, waarom zou ik dan nog hard gaan werken? Uiteindelijk weet ik mijzelf te motiveren, ik wil namelijk een hbo-opleiding gaan doen. Ik heb niet voor niets al deze jaren op school hard gewerkt.”

“Of ik denk dat ik mijn examens ga halen? Ja, dat denk ik wel. Mijn cijfers zijn op dit moment goed en ik begrijp de leerstof ook. Voor andere leerlingen die bijvoorbeeld vorig jaar net over zijn gegaan, is het denk ik een stuk moeilijker. De motivatie is laag en we lopen deels achter met de leerstof. Aan de ene kant komt dit wel door de docenten maar zij hebben het ook moeilijk op dit moment. Ik denk dat als de overheid het anders aan had gepakt, dat het beter was geweest. Er is aan ons, leerlingen, niet gevraagd wat wij willen en wat wij denken dat het beste is. Dit vind ik wel belangrijk, het gaat namelijk om ons toch? Zelf vind ik het ook niet prettig om op school les te hebben. Het is niet per se dat ik bang ben voor het virus maar het idee dat ik anderen kan besmetten, vind ik niet prettig. Leerlingen op school houden zich ook niet aan de maatregelen. Er wordt dan wel een mondkapje gedragen in de gangen maar iedereen loopt dicht langs elkaar en de mondkapjes mogen weer af in de aula en het klaslokaal. Zelf doe ik mijn best om mij aan de maatregelen te houden, ik hou altijd anderhalve meter afstand en ik draag ook bijna altijd een mondkapje. Ik denk dat deze maatregelen meer bedoeld zijn voor de docenten, niet echt voor de leerlingen.”

“Online les hebben is ook niet alles maar als er strengere regels komen zouden de lessen beter gaan dan nu. Met strengere regels bedoel ik bijvoorbeeld dat docenten meer gaan letten op dat iedereen zijn camera aanheeft, dit kan al een verschil maken.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *