NS sluit servicebalie op station Alkmaar 

NS sluit servicebalie op station Alkmaar 

Alkmaar- Op verschillende stations sluit NS de servicebalies, zo ook op station Alkmaar. De medewerkers doen hun best om hun winkel open te houden, maar mogen hier geen uitspraken over doen. Er hangen meerdere petities in de winkel tegen de sluiting. 

Op 21 stations zullen de servicebalies verdwijnen. “In 2019 maakten nog maar 12 procent van de reizigers gebruik van de balies om een vervoerbewijs te kopen. Een groot deel van onze stations zijn al self service. Daar worden er nu een aantal aan toegevoegd”, zegt Carola Belderbos, woordvoerder van NS. 

De servicebalies worden vervangen door andere mogelijkheden om de nodige services te verlenen aan de reizigers. “Het aanschaffen van een treinkaartje of abonnement kan al via de kaartautomaten en online. Voor overige vragen kunnen reizigers telefonisch of via de service- en alarmzuil op het station live met een medewerker spreken. Daarnaast blijven er Veiligheid en Service medewerkers regelmatig rondes doen op het station, kunnen reizigers nog steeds Reisassistentie aanvragen als ze dit nodig hebben en blijven de StationsHuiskamers beschikbaar. We ontwikkelen steeds meer diensten-apps die de reiziger ondersteunen bij zijn/haar reis van deur tot deur”, aldus Belderbos. 

De medewerkers van de servicebalie in Alkmaar mogen geen uitspraken doen over hun verzet tegen het sluiten. Verspreid door de winkel hangen petities om de winkel open te houden.   

NS begrijpt de zorgen en emotie van de medewerkers en dat ze deze willen uiten. “Het staat buiten kijf dat medewerkers voor hun belang mogen opkomen. Voor de toonzetting en de manier waarop we dat binnen en buiten NS doen hebben we een gedragscode. Medewerkers kunnen zich dus op persoonlijke titel ook tot instanties wenden”, zegt Belderbos. 

Sanne van der Putten reist vaker met de trein en weet daarom haar weg wel te vinden. Overigens denkt ze wel dat een servicebalie voor sommige mensen handig kan zijn. “Ik maak zelf nooit gebruik van deze service, maar ik snap dat het voor ouderen en mensen die niet zo goed Nederlands spreken handig is als er iemand is die hen kan helpen. Als de vervangingen goed zijn geregeld en deze mensen vooralsnog geholpen kunnen worden, zie ik het probleem niet om deze balies te sluiten.” 

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *