Een basisschool in een lockdown periode

Een basisschool in een lockdown periode

Basisschool de Vlinder uit Heemskerk.

UITGEEST- Voor de basisscholen is dit weer een lastige periode. Voor leraren, leerlingen en ouders. Dit komt mede door het geven en het krijgen van de online lessen in het basisonderwijs. Directeur van basisschool de Vlinder uit Heemskerk Suzanne Pauw verteld over het lesgeven tijdens de lockdown, de ervaringen van de leerlingen en het contact met de ouders.

Hoe hebben jullie momenteel het lesgeven geregeld?

“Iedere dag bieden wij online onderwijs aan. De kleuters zitten in een soort virtuele kring terwijl er vanaf de groepen drie met een instructie ochtend wordt gewerkt waarna de leerlingen zelfstandig thuis op papier of op een laptop hun schoolwerk kunnen maken. Iedere ochtend beginnen de lessen om 08:30 uur en eindigen om 12:00 uur in het begin van de middag. Hierna is de leraar nog zeker tot 17:00 uur beschikbaar voor het beantwoorden van de vragen van de leerlingen.”

Hoe wordt ervoor gezorgd dat alle leerlingen op afstand mee kunnen doen?

“Alle leerlingen vanaf groep 5 werken met Chromebooks (laptops), iedere leerling heeft er een. Mochten er problemen zijn hebben wij op school nog reserve laptops liggen. Vlak voor de kerstvakantie hebben wij hard gewerkt om alle laptops weer klaar te maken voor het online onderwijs.

Er zijn ook kinderen die wel naar school komen, wanneer mogen deze leerlingen naar de noodopvang?

“Daar zijn wij vrij kritisch in, er wordt in samenspraak met beide ouders gekeken of beide daadwerkelijk een cruciaal beroep hebben. Als dit zo is en de leerling geen thuis onderwijs kan volgen bieden wij hier op school de noodopvang aan. Vanuit de vorige lockdown hebben wij ook zeker geleerd dat het voor veel ouders met een niet Nederlandstalige afkomst lastig of soms zelfs niet mogelijk is om hun kinderen te helpen bij de leerstof. Dit is geen reden meer om naar de noodopvang te komen, wij hebben nu als oplossing hiervoor het online onderwijs tot 12:00 uur met constante ondersteuning van een leraar/lerares.”

Merken jullie dat veel kinderen moeite hebben met deze manier van les krijgen?

“Er wordt momenteel ontzettend veel zelfstandigheid gevraagd van de leerlingen, sommige kinderen hebben hier meer moeite mee dan de anderen. De kinderen hebben vaak de concentratie niet om een hele les mee te kunnen doen, en dit is niet gek. Mocht het nou echt niet goed gaan met een leerling dan belt de leraar/lerares naar de ouders van het betreffende kind om te bespreken hoe en wat er verbeterd kan worden en wat daar voor nodig is.”

Hoe wordt het contact gehouden met de ouders?

Het contact houden met de ouders is al een langere periode lastig, nadat wij geen ouders meer mochten ontvangen binnen in de school spraken wij ze wel vaak nog even langs het hek maar dit is nu ook niet meer mogelijk. Samen met alle leraren en de ouders hebben wij nu de afspraak gemaakt dat als ouders vragen hebben er vragen kunnen worden gesteld na iedere instructie ochtend vanaf 12:00 uur. De leraren beantwoorden dan vragen zoals hoe de ouder het kind het beste kan helpen of wat de juiste antwoorden zijn op de besproken lesstof.”

Nu mogen jullie naar alle waarschijnlijkheid begin februari weer open, zijn jullie daar blij mee?

Alle leraren werken momenteel heel hard om de kinderen op niveau te houden en daar ben ik trots op. Net als dat ik dat ben op de kinderen en de ouders zelf. Als we begin februari weer open mogen gaan wij er alles aan doen om een zo een veilige mogelijke werksfeer te creëren voor zowel de leraren als de leerlingen. Ik kijk ernaar uit!”

Bedankt voor uw tijd en succes de komende periode!

“Dankjewel!”

Over de auteur

Max Vessies

- Journalist - 17 jaar - Schrijvend voor regio midden Noord-Holland

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *