Emma Christiaans: ‘’Ik had mijn eerste jaar aan de universiteit heel anders voorgesteld.’’ 

Emma Christiaans: ‘’Ik had mijn eerste jaar aan de universiteit heel anders voorgesteld.’’ 

Emma Christiaans (18) uit Zandvoort heeft in mei 2020 haar vwo-diploma gehaald op het Lyceum Sancta Maria in Haarlem. Daarna volgde een grote stap, ze ging naar de Vrije Universiteit in Amsterdam, en studeert nu bedrijfskunde. ‘’Het gaat allemaal heel anders in coronatijd. Nu op de uni zijn bijvoorbeeld alle lessen online.’’ 

‘’Ik had mijn eerste jaar aan de universiteit heel anders voorgesteld. Ik had verlangd naar het standaard studentenleven, met veel feesten en veel nieuwe en oude sociale contacten. Ook zou ik op vakantie gaan, de wijde wereld gaan ontdekken. Een perfecte manier om volwassen te worden.’’ 

‘’Al mijn lessen zijn op dit moment online. Er zijn online lessen, maar ook online hoorcolleges en online werkcolleges. Hoorcolleges worden vaak van tevoren al opgenomen zodat je het ook nog even rustig terug kan kijken als het nodig is. Ik hoef in principe niet naar de VU-campus te komen. In de eerste coronagolf ging ik wel een paar keer heen voor een goede studieplek. Ik weet dat andere studenten van andere klassen en opleidingen op de VU soms wel op school les krijgen. Ik vind het heel jammer dat ik geen fysieke lessen heb, maar ik ben inmiddels wel gewend aan het thuiszitten.’’ 

Op de vraag wat zij de nadelen vindt van online lessen antwoordde ze: ‘’Wat kan je geen nadelen noemen? Nee grapje. Ik vind het jammer dat ik zo weinig contact heb met medestudenten. Vaak zijn er veel studenten die hun camera uit hebben staan tijdens een online les, dus dan zie je alleen hun naam en een zwart schermpje, voor de rest niets. Je hebt heel weinig interactie met studiegenoten, heel beperkt. Je spreekt nu ook niet zo snel af om iets te gaan doen, want er kan dan besmetting plaatsvinden. Bovendien is er ook weinig leuks te doen als je gaat afspreken op dit moment.’’ 

‘’Ik vind een groot voordeel aan het online lessen dat de hoorcolleges al opgenomen zijn. Ik vind het heel fijn om hoorcolleges stop te zetten en even aantekeningen maken, dingen die je al snapt kan je doorspoelen. Je kan het dus helemaal op je eigen tempo volgen.’’ 

‘’In het begin had ik meer motivatieproblemen dan nu. Ik ben er nu wel aan gewend, dat thuis zitten en online les volgen, maar ik moet mezelf er elke keer opnieuw toe zetten om iets te gaan doen. Dit kost soms best veel moeite. Bij sommige lessen ga ik wat anders doen, maar dan blijf ik wel met school bezig. Dat komt omdat ik de relevantie van de les niet zo hoog vind, dus kan ik die tijd beter besteden aan een paper die ik nog moet afmaken bijvoorbeeld. Dat heeft op dat moment dan meer prioriteit. Ik ga dan niet uit de les omdat ik het niet interessant vind.’’ 

‘’In de lessen zie ik vaak dat er in het begin dertig mensen in de meeting zitten. Zodra de les vordert gaan er steeds meer mensen uit de meeting. Uiteindelijk zitten er nog maar vier mensen in de meeting. Normaal loopt er niet zomaar iemand uit het lokaal natuurlijk, maar nu ben je met een druk op de knop uit de meeting. Er zijn wel veel mensen uit mijn klas die serieuze motivatieproblemen hebben. Zij gaan dan compleet wat anders doen. Dat moeten ze natuurlijk lekker zelf weten, maar ik vind het niet heel slim. Ik ben in de lestijd wel echt met school bezig.’’ 

‘’Ik zou het sowieso wel fijn vinden als we in ieder geval iets op de campus hebben, een keer per week ofzo, zodat je nog een beetje mee wordt genomen. Anders zou ik niet weten wat er verandert moet worden in het systeem wat we nu hebben, want dit is nou eenmaal de situatie waar we in zitten, en ik had het niet beter kunnen bedenken dan hoe het nu gaat.’’ 

‘’Ik sta er goed voor, vind ik zelf. Ik heb tot nu toe één vak niet gehaald. Ik vind dit zelf prima, ik heb mijn best gedaan en meer kan je niet doen. Ik blijf voor goede resultaten strijden.’’ 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *