Bij team Forze kan je als ambitieuze student meebouwen aan een revolutionaire raceauto op waterstof

Bij team Forze kan je als ambitieuze student meebouwen aan een revolutionaire raceauto op waterstof

bron: Press Kit Forze Hydrogen Racing

De technische universiteit in Delft is een bakermat van innovatie. Iedereen kent ondertussen de bekende raceauto op zonne-energie die door Delftse studenten van het Vattenfall Solar team werd ontwikkeld. Minder bekend is Forze Hydrogen Racing, de naam waaronder technische universiteitsstudenten uit Delft gezamenlijk werken aan een raceauto die rijdt op waterstof. Roel Breure is één van de gelukkige studenten die dit jaar een rol binnen het project mogen vervullen. Vol passie en enthousiasme vertelt hij over deze unieke ervaring.

Het is vrijdag 22 april en deze week staat team Forze bij CIRCL, een circulaire ontmoetingsplek op de Zuidas in Amsterdam. Als PR en marketingmanager heeft Roel Breure een drukke dag voor de boeg. Aan hem namelijk de taak om aan geïnteresseerden in Jip en Janneke taal uit te leggen wat Forze precies doet. Reden om geïnteresseerd te zijn is er zeker. Het team heeft haar meest recente raceauto, de Forze IX, namelijk meegebracht. Sinds januari is dit het nieuwste model in een rij van illustere voorgangers. “Waar we in 2008 begonnen met een kart op waterstof zijn we ondertussen doorontwikkeld naar een heuse raceauto die op het circuit zijn mannetje staat,” vertelt Roel trots.

Waar elektrische auto’s dankzij bedrijven als Tesla ondertussen niet meer uit het straatbeeld zijn weg te denken is de waterstof auto nog vrij onbekend. Onbekend maakt onbemind wordt er gezegd. Juist daar probeert Forze verandering in te brengen. Hoe ze dat aanpakken ligt Roel graag toe: “De raceauto is als het ware ons marketinginstrument om de technologie onder de aandacht te brengen. We proberen te laten zien wat de potentie van deze technologie is, zelfs op een racebaan. Door onze technische kennis te ontwikkelen en te delen hopen we waterstof als werkzaam alternatief voor gangbare brandstoffen te promoten.”

Om de vraag of elektrisch rijden niet al gewoon een goed alternatief is moet Roel enigszins lachen. “Ja, die vraag is behoorlijk cliché. Ondertussen heb ik die vaak genoeg gehoord. Wat mij betreft is het geen kwestie van of-of maar van én-én. Waterstof biedt weer andere mogelijkheden dan elektrisch rijden. Het heeft bijvoorbeeld meer potentie voor lange afstanden. Voor een transportsector zou het in de toekomst dus heel aantrekkelijk kunnen zijn.” Hij erkent wel dat de technologie nog in de kinderschoenen staat. Wil het een rendabel alternatief voor de elektrische auto zijn dan moeten er nog stappen gezet worden. Maar de potentie is er volgens Roel: “We blijven het concept doorontwikkelen en ieder nieuw model van onze raceauto is weer een nieuw voorbeeld van de mogelijkheden.”

Maar voor de technische studenten is het niet alleen de potentie van waterstof wat een plekje bij het team zo interessant maakt. Na een geslaagde sollicitatie mogen de gelukkigen zich een jaar lang intensief op het project storten.“ Je wordt meteen in het diepe gegooid,” zegt Roel hierover. “Het is enorm leerzaam om meteen vol mee te draaien in professioneel opgezette organisatie als Forze. Ook bouw je een netwerk op en maak je kennis met alle grote spelers op het gebied van duurzaamheid.” Voor de ambitieuze Delftse techneut klinkt dat als een unieke kans, “Ik zou het ieder aanbevelen,” zegt Roel daarover. Maar wel met één kanttekening: “Het is een behoorlijke commitment. Je moet dus wel gemotiveerd zijn en er echt helemaal voor willen gaan.”

De gelukkige studenten die een plekje in het team weten te bemachtigen mogen zich een jaar lang full time op het project storten. Een behoorlijke verplichting, zeker om dat het geheel op vrijwillige basis is. Roel ligt daar duidelijk niet wakker van, hij ervaart dat er een hoop tegenover het harde werk staat. Enthousiast licht hij zijn positieve ervaring toe: “Ieder jaar beginnen we met een geheel nieuwe lichting, iedereen begint op nul. Er ontstaat echt een soort van teamgevoel om dat we met zijn allen keihard naar een doel toe werken. Daarnaast is het ook gewoon heel gezellig, doordat je samenwerkt in een groep van allemaal gelijkgestemden maak je echt waardevolle sociale connecties.”

Naast de gezelligheid haalt hij ook veel voldoening uit het werk. Dat komt mede door de omgeving die Roel als inspirerend typeert: “Iedereen in het team wil op een bepaalde manier iets bijdragen aan een duurzamere wereld. Het voelt echt goed dat we met dit werk echt daadwerkelijk iets bij kunnen dragen aan een betere toekomst.” Nog ongeveer een half jaar toeren de studenten met de racewagen het land door. Daarna geven zij het stokje door aan een nieuwe ambitieuze lichting studenten die verder mogen bouwen op het harde werk van alle voorgangers. Hoewel je niet zomaar een plekje in team Forze in de schoot geworpen krijgt zou Roel het toch iedereen aanbevelen gewoon te solliciteren. “Het allerbelangrijkste is dat iemand super gemotiveerd is, dan ben je al bijna op de helft. Dit is echt een unieke kans om aan een onwijs gaaf project mee te werken!”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.