{"id":272,"date":"2019-09-13T10:45:00","date_gmt":"2019-09-13T08:45:00","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/fiepherinckx\/?page_id=272"},"modified":"2021-06-24T22:18:35","modified_gmt":"2021-06-24T20:18:35","slug":"multimediaal-verhaal","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/fiepherinckx\/portfolio-slow\/multimediaal-verhaal\/","title":{"rendered":"Op zoek naar thuis"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
[aesop_quote type=”block” background=”#ebb51e” text=”#000000″ width=”40%” height=”400px” align=”center” size=”3″ quote=”Ik voel me niet Oegandees, maar ook niet Nederlands.” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]<\/p>\n
[aesop_map sticky=”left”]<\/p>\n
[aesop_map_marker title=”Kampala” hidden=”off”]<\/p>\n
<\/p>\n
“Elke zomer gingen we naar Nederland. Dat noemden we “naar huis gaan” en dat voelde tijdens die vakanties ook echt als thuis. Maar als we aan het einde van de zomer weer van Nederland naar Oeganda vlogen, noemden we dat ook “naar huis gaan”. Thuis was voor mij altijd op twee verschillende plekken.”\u00a0<\/em><\/p>\n Ies van Bussel (20), heeft van haar tweede tot haar twaalfde in Oeganda gewoond, een land in Oost-Afrika. Door haar jeugd valt Ies tussen twee culturen in en dat leidt tot een zoektocht naar thuis.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n [aesop_video src=”youtube” id=”J0HyGLnfKHY” width=”60% content” align=”center” caption=”Het verhaal van Ies, een third culture kid.” disable_for_mobile=”on” loop=”off” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]<\/p>\n <\/p>\n Ies is een third culture kid, ook bekend als TCK. David C. Pollock en Ruth E. Van Reken schreven in 2001 het boek: Third Culture Kids, Growing up between worlds. Tientallen verhalen van TCK’s komen in dit boek naar voren en allemaal hebben ze een overeenkomst: niemand kan “thuis” eenvoudig omschrijven of uitleggen.\u00a0Ies herkent dat. “Voor mij is thuis niet \u00e9\u00e9n plek, of \u00e9\u00e9n plaats. Dat is mijn hele leven al zo, maar dat is wel lastig uitleggen aan vrienden of familie. Ik vind de vraag: “waar kom je vandaan” lastig om te beantwoorden,” ze peinst even en haalt haar schouders op, “ik weet gewoon niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven.”<\/p>\n Ies is niet de enige. Over de hele wereld zijn kinderen met een vergelijkbaar verhaal. Het is lastig te zeggen hoeveel TCK’s er zijn wereldwijd. Over Nederlanders, inclusief volwassenen, in het buitenland is wel concrete data. Volgens het CBS wonen er 799.965 Nederlanders in het buitenland.<\/p>\n [aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/fiepherinckx\/wp-content\/uploads\/sites\/583\/2021\/06\/nederlanders-in-het-buitenland.png” panorama=”off” imgwidth=”50%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Bron: CBS” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]<\/p>\n <\/p>\n Het gezin woonde in Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Op de Brits internationale school waar Ies onderwijs kreeg, waren ook veel activiteiten en sportteams. Ies zat in het zwemteam, haar zusje in het voetbalteam. Op school zaten kinderen van allerlei nationaliteiten, ook een flinke hoeveelheid Nederlanders. “Bij mij op school ongeveer dertig anderen,” vertelt ze, “maar op de andere internationale scholen zaten er meer.”<\/p>\n In Oeganda sprak Ies Nederlands met haar ouders en zusje. Via de Nederlandse school, waar ze een paar uur per week Nederlandse taal, grammatica en geschiedenis leerde, vierde ze samen met de andere Nederlandse kinderen Koninginnedag en Sinterklaas. “Onze cultuur was natuurlijk wel aangepast, het was niet zoals hier in Nederland zelf”, zegt Ies.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n [aesop_video src=”youtube” id=”eEpNibF5R9I” width=”20%content” align=”right” caption=”Sinterklaas vertrekt van het strand in Entebbe, de stad onder Kampala aan het Victoria Meer.” disable_for_mobile=”on” loop=”off” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n [aesop_quote type=”pull” background=”#ebb51e” text=”#000000″ align=”center” size=”1″ quote=”Een TCK is iemand die aanzienlijk gedeelte van zijn of haar jeugd in een andere cultuur heeft doorgebracht, dan de cultuur van hun ouders.” cite=”David C. Pollock, Third Culture Kids ” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]<\/p>\n <\/p>\n De term “third culture kid” is ooit bedacht door Amerikaanse socioloog Ruth Hill in de jaren ’50 toen Hill met haar man naar India ging en met de kinderen van uitgezonden Amerikaanse missionarissen en ambtenaren die daar bij de ambassade werkten. Het viel Hill op dat die kinderen zowel de cultuur van hun ouders meekrijgen, als van het land waar zij wonen en daarmee hun eigen, derde cultuur ontwikkelen en ontwikkelde aan de hand hiervan een model.<\/p>\n <\/p>\n [aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/fiepherinckx\/wp-content\/uploads\/sites\/583\/2021\/06\/Schermafbeelding-2021-06-21-161907.png” panorama=”off” imgwidth=”40%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Het third culture kid model van Ruth E. Van Reken aan de hand van de jeugd van Ies.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]<\/p>\n Kate Bergers is psycholoog en oprichter van Expat Kids Club, een praktijk gespecialiseerd in de ervaringen van expatkinderen tijdens turbulente veranderingen. “Elk kind heeft weer een andere ervaring en dat maakt deze groep kinderen zo interessant, maar ook lastig om te bestuderen,” legt ze uit. “Hoewel ze vaak tegen dezelfde uitdagingen lopen, uit het zich bij elk kind weer anders.”<\/p>\n Expatkinderen zijn TCK’s, maar niet elk TCK is een expatkind. De ervaringen van elk TCK kan heel anders zijn. Sommigen zijn bijvoorbeeld het kind van expats, anderen van militairen. Sommige kinderen hebben een dubbele nationaliteit, terwijl anderen zo vaak van land verhuizen dat ze met geen een cultuur een sterke band hebben. In een steekproef van vijftig TCK’s komen de volgende ervaringen naar voren.<\/p>\n