Sociologie in het actuele nieuws

Sociologie in het actuele nieuws

Sociologie is bijna op elk onderwerp toepasbaar, zo ook in het actuele nieuws. Tijdens de talkshow van vrijdag 26 november gaat het over onderwerpen als de tweedeling binnen de samenleving, de politieke sfeer in Den Haag en de harde aanpak van het CDA tegenover drugsgebruik. Hierbij is socioloog Karlijn Roex aangeschoven, om zo de link met sociologie te leggen.

Karlijn Roex is een Utrechtse sociologe. Ze heeft sociologie en politieke wetenschappen gestudeerd in Utrecht, Oxford en bij Max Planck Institute for the Study of Societies. Momenteel is ze veel bezig met het bestuderen van de pandemie. Zo kijkt ze naar de sociaal-maatschappelijke eigenschappen en de effecten op de samenleving er van en is ze postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. In september 2019 is haar eerste boek verschenen: In verwarde staat. In dit boek schrijft ze over hoe ‘verwarde’ mensen in de samenleving worden neergezet waarin ze de sociologie als zelfverdediging toepast.

De tweedeling binnen de samenleving

Vanwege de coronapandemie is de tweedeling binnen de samenleving steeds groter geworden. Met name met het aanstaande 2G-beleid, waarbij alleen gevaccineerde en genezen mensen nog een coronatoegangsbewijs krijgen, zal de tweedeling tussen wel- en niet gevaccineerden en voor- en tegenstanders van het beleid steeds groter worden. Met name in tijden van de digitalisering, waar iedereen online alles zomaar kan plaatsen, zijn er veel discussies te vinden. Dit allemaal zorgt voor een steeds groter wordende tweedeling in de Nederlandse en wereldwijde samenleving. Hierbij speelt sociologie een grote rol. Wat voor invloed hebben dit soort maatregelen, waarbij de tweedeling steeds groter wordt, op de samenleving? Is dit volgens een socioloog, puur kijkend naar de sociologische aspecten, de juiste weg? Volgens Karlijn Roex worden sociologen te weinig gevraagd om mee te praten over dit onderwerp.

De politieke sfeer in Den Haag

Naast de veranderingen in de samenleving, veranderd er ook het een en ander in de politieke sfeer in Den Haag. Zo zijn de debatten steeds harder geworden en passen politici beter op met wat ze zeggen. Denk bijvoorbeeld aan de uitspraak van Forum voor Democratie-lid Pepijn van Houwelingen dat Sjoerd Sjoerdsma, lid van D66, ‘’voor een tribunaal zal worden gesleept’’ vanwege zijn steun aan het huidige coronabeleid. Een tribunaal is een soort rechtbank dat gaat over bijzondere rechtsplegingen. Zo werd het ingezet tijdens de bevrijding van Noord-Brabant in de Tweede Wereldoorlog. Dit zei hij op woensdag 17 november. Dit zorgde voor veel ophef binnen en buiten de Tweede Kamer. Zo hebben Volt en D66 een brief geschreven aan Kamervoorzitter Vera Bergkamp. Hierin schrijven ze dat het Forum voor Democratie niet weg mag komen met ‘louter een vermanend woord’, een soort waarschuwing of preek. De sociologie is ook hier van grote toepassing. Wat voor effect heeft dit op luisteraars van debatten die dit horen? Hoe heeft zich dit ontwikkeld? Dit zijn vragen die door sociologen kunnen worden beantwoord.

De harde aanpak van het CDA tegen drugsgebruik

Het CDA wil harder optreden tegen drugsgebruik in Nederland. Zo willen ze gebruikers van harddrugs als xtc direct beboeten en bij de tweede keer een taakstraf opleggen. Momenteel mogen mensen één pilletje gebruiken, maar als het aan het CDA ligt niet. Harddrugs zijn in Nederland verboden, maar één pilletje xtc wordt door de autoriteiten nog altijd gedoogd. Dit komt omdat het gebruik van een xtc-pil gezien wordt als eigen gebruik. Volgens het CDA heeft dit aandeel in het grote aantal drugscriminaliteit in Nederland. Ook wil de partij de maximale straf voor de handel en productie van harddrugs fors omhoog brengen. Wat zal het effect zijn van dit soort maatregelen? Zullen mensen dit opvolgen, of werkt dit juist averechts? Allemaal vragen die de sociologie kan beantwoorden.

Black Friday

Vandaag is het weer zover: Black Friday. De jaarlijkse gebeurtenis dat over is komen waaien vanuit de Verenigde Staten. Winkels en webshops bieden veel deals aan, maar zijn deze deals wel wat ze lijken? Zo zitten er vele slimme marketingtrucs achter Black Friday, waardoor de deals veel groter lijken dan dat ze uiteindelijk zijn. Door bijvoorbeeld de weken voor Black Friday de prijs te verhogen, om het vervolgens tijdens Black Friday te laten dalen. Zo lijkt de deal groter dan dat het is. Wat doen dit soort acties met mensen? Waarom trappen wij er nog altijd in? Kopen wij hierdoor dingen die we helemaal niet nodig hebben? Sociologe Karlijn Roex geeft hier antwoord op.

Bekijk de talkshow van 26 november op onze website.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *