Factcheck: Millennials geven twee keer zo veel geld uit aan self-care als hun ouders

Factcheck: Millennials geven twee keer zo veel geld uit aan self-care als hun ouders

(Foto: Pexels)

“Van kinds af aan leren we alles zelf te doen”, schrijft journalist en podcastmaker Eva Breda op 11 februari in haar column in het AD. Met ‘ons’ bedoelt ze generatie Y, geboren tussen 1984 en 2001, oftewel de millennials. “Het verbaast me dan ook niets dat mijn generatie de kroon spant in het voor onszelf zorgen. We geven er dubbel zo veel geld aan uit als onze ouders. Een warm bad, een goed boek, even helemaal niets.” Vooral die een na laatste zin is interessant. Want klopt deze eigenlijk wel?

‘The Millennial Mindset’

Breda onderbouwt haar uitspraak door een hyperlink naar het onderzoeksrapport The Millennial Mindset (2018) van Noëlle Sherber in de zin te zetten. Wie de Abstract hiervan voor zich durft te nemen, leest al snel: “Millennials geven meer uit aan self-care dan babyboomers.” De verhouding die hierbij wordt gegeven is 2 tegen 1. Toch kan Bredas claim niet met zekerheid uit het rapport geconcludeerd worden. Een aantal kritische vragen moet gesteld worden.

Allereerst: zijn de ouders van millennials inderdaad babyboomers? Ja en nee. De leeftijd waarop vrouwen tussen de jaren ’84 en ’01 kinderen kregen, is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gemiddeld 29,6 jaar. De ouders van millennials zijn dus ruim genomen 25 tot 35 jaar ouder, geboren tussen 1949 en 1976. Ze vallen hierdoor zowel binnen de generatie babyboomers, als generatie X.

Dan: gaat het onderzoeksrapport over alle millennials? Nee. Noëlle Sherber beschrijft in haar publicatie de millennials als – vertaald vanuit het Engels – “de grootste generatie in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Ze zijn in aantallen groter dan de babyboomers en vertegenwoordigen meer dan een kwart van de Amerikaanse bevolking.” Daarnaast haalt Sherber geregeld de enquête van ASDS – de American Society for Dermatologic Surgery – uit 2016 aan. Reden genoeg om aan te nemen dat in dit rapport alleen gesproken wordt over Amerikaanse millennials en babyboomers.

Tot slot: behandelt het rapport alle vormen van self-care? Ook hierop is het antwoord ‘nee’. Zoals de bron van de publicatie – de Journal of Drugs in Dermatology – al verklapt, focust het rapport zich vooral op dermatologische behandelingen en drugs als self-care. De tekst is immers voor dermatologen geschreven, door een dermatoloog.

De claim zou er dus eigenlijk als volgt uit moeten zien:

(Afbeelding: Sanne Bakker)

 

Bestedingen in Nederland

Het onderzoeksrapport kan de claim dus tóch niet overtuigend ondersteunen. Maar dat hoeft niet direct te betekenen dat de uitspraak volledig onwaar is. We legden de claim voor aan de economen van het CBS, die vanuit het Budgetonderzoek 2020 gegevens over de bestedingen van huishoudens in kaart hebben gebracht.

‘Self-care’ valt onder de categorie ‘Diverse goederen en diensten’, oftewel: uitgaven aan persoonlijke verzorging en goederen voor persoonlijk verbruik. “Aan deze categorie gaven mensen van 25 tot 45 jaar oud gemiddeld 2900 euro uit in 2020”, vertelt het CBS namens hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen en econoom Frank Notten. “Ouderen – mensen ouder dan 64 jaar – besteedden 2300 euro aan deze categorie.”

Wanneer je de tabel uitsplitst in specifiekere bestedingscategorieën – zoals ‘Lichaamsverzorging’ en ‘Reisartikelen’ –, valt het op dat millennials aan bijna alle type goederen en diensten relatief meer uitgeven dan ouderen. “Behalve aan dameskappers en schoonheidsbehandelingen”, aldus het CBS. “Hieraan geven ouderen juist een groter aandeel van hun totale bestedingen uit. Millennials geven vooral meer uit aan artikelen voor persoonlijke hygiëne en wellness-, esoterische en schoonheidsproducten.”

Wat valt volgens het CBS onder deze categorieën?

“Toiletzeep, medicinale zeep, reinigingsolie en -melk, scheerzeep, -crème en -schuim, tandpasta, shampoo en badproducten, toiletpapier, papieren zakdoeken en handdoekjes, maandverband, watten, wattenstaafjes, badsponzen, natuurgeneesmiddelen, kruiden, healing stones, lippenstift, nagellak, make-up en reinigingscrème, poederdoosjes,-borstels en -donsjes, haarlak en lotions, preshave- en aftershaveproducten, zonnebrandmiddelen, ontharingsmiddelen, parfums en eau de toilette, deodorant en badproducten.”

Clint Hogestyn, co-CEO van de Nederlandse ‘self-care shop’ Rock Your World, ziet zelfs een stijging in het aantal millennial-klanten van de winkel. “Generatie Y shopt veel bij ons, vanwege hun belang om goed voor zichzelf te zorgen. Vaak in verband met kinderen, een drukke baan, veel schermtijd – zeker in tijden van corona – en dus overprikkeling.”

Maar geven millennials dan ook echt twee keer zoveel geld uit aan deze self-care producten? Nee, in Nederland niet, meldt het CBS.

Het bestedingsaandeel van huishoudens, onderverdeeld in leeftijdsgroepen, rondom self-care.

 

Hoogstens populairder

Het Amerikaanse onderzoeksrapport en de cijfers van het CBS laten zien dat er niet kan worden gezegd dat alle millennials twee keer zoveel geld uitgeven aan self-care als hun ouders. Men kan hoogstens concluderen dat self-care producten populairder zijn onder generatie Y dan onder babyboomers en generatie X. De uitspraak van Eva Breda – “We (millennials) geven dubbel keer zo veel geld uit aan self-care als onze ouders” – is dus onjuist.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *