Factcheck – Hoe heeft kiwi effect op het slaapritme van de mens?

Factcheck – Hoe heeft kiwi effect op het slaapritme van de mens?

Groene kiwi’s kunnen je slaapproblemen verlichten zeggen onderzoekers

Eén van de taken die een journalist heeft is het controleren van feiten in het nieuws. In dit artikel gaan wij op onderzoek uit naar de kiwi-theorie voor het slapen gaan. De lifestyle modetijdschrift Cosmopolitan heeft op 11 februari 2022 een artikel geplaatst ver het eten van twee kiwi’s voor het slapen gaan. Naast kiwi’s zijn er nog andere diverse fruitsoorten die goed zijn voor het slapen gaan. Er staan op slaap gerelateerde websites dat kersen, bananen en avocado’s goed zijn om te eten voor een goede en snelle nachtrust. Slaapcoach en ervaringsdeskundige vindt dat er nog niet genoeg bewijs is om deze theorie te versterken.

 

Volgens cijfers van het CBS uit 2018 hebben één op de vijf Nederlanders van twaalf jaar en ouder slaapproblemen. Taiwanese onderzoekers hebben in 2011 een experiment gehouden, waarin zij vierentwintig personen tussen de twintig en vijfenvijftig jaar onderzochten. De mensen moesten een maand lang twee kiwi’s eten voor het slapen gaan. Dit is niet het enige onderzoek dat is gehouden om slaapproblemen beter te behandelen. “In slaap vallen is niet altijd even makkelijk”, dat schrijft redacteur Marjolein van den Brand in het artikel van de Cosmopolitan. Het eten van twee kiwi’s voor het slapen gaan, is volgens slaapcoach Mark Schadenberg niet het medische wondermiddel tegen slaapproblemen.

Verbetering nachtrust

“De kiwi bevat stoffen zoals serotonine en vitamine C die gunstige effecten hebben op het lichaam. Voedingsmiddelen die vitamine C, serotonine, magnesium, tryptofaan bevatten kan een mensen wel in slaap brengen, maar het is niet de oplossing”, zegt Mark. De Taiwanese onderzoekers toonden aan dat de mensen 35% sneller in slaap vielen, nadat ze twee kiwi’s voor het slapen aten. Hierdoor duurde de nachtrust langer en sliepen zij ook vaster. Het CBS bracht in 2018 een onderzoek uit, waaruit bleek dat vooral vrouwen meer last hebben van slaapproblemen. Hoe ouder de vrouw des te meer slaapproblemen.

Voor jezelf zorgen

“Het kan helpen en als het inderdaad werkt voor iemand dan is dat helemaal goed”, zegt Schadenberg. Wat meer baat heeft voor iemand die kampt met slaapproblemen, is om te onderzoeken wat de onderliggende geestelijke klachten zijn. “Slecht slapen is in mijn mening een symptoom wat gebeurd overdag in het leven, zoals slecht/ongezond eten, vervelende baan of mogelijke depressieve klachten.” Fruit kan nooit kwaad voor het lichaam, want overdag moet je genoeg serotonine aanmaken en extra voedingsstoffen binnenkrijgen kan helpen bij het aanmaken van het stofje melatonine. Dat heb je weer in de avond nodig om weg te dommelen.

Een goed dagritme hebben, is een grote stap richting verbetering voor de nachtrust, zoals op vaste tijden eten, sporten en ook slapen. Ook speelt stress groot probleem als mensen praten over hun slaapproblemen. Eén van de oplossingen is het zoeken naar professionele hulp en dat combineren met een dagritme. Door samen te onderzoeken wat de stress veroorzaakt, kan de patiënt sneller geholpen worden. Fruit eten voor het slapen gaan kan helpen, maar is geen realistisch antwoord, zegt Schadenberg. Kortom de claim uit het artikel over het effect van de kiwi’s op de nachtrust is deels waar, maar niet volledig.

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.