Behoefte aan alcoholvrije alternatieven: ‘Mensen willen zélf de keuze kunnen maken’

Behoefte aan alcoholvrije alternatieven: ‘Mensen willen zélf de keuze kunnen maken’

Niet alleen de interesse in alcoholvrije alternatieven is groter, ook het aanbod van drankjes. (Foto: Sanne Bakker)

STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, meldt begin maart dat alcoholvrije drankjes “duidelijk terrein aan het winnen zijn. Ze lijken uit te gaan groeien naar een volwassen categorie.” De reden hiervoor is de gegroeide behoefte aan zogenoemde ‘0-procent alternatieven’. 

Geen frisdrank op het terras, maar een drankje die dezelfde kick geeft als alcohol. Dát zoeken de consumenten. Deze trend is onder andere terug te zien in verkoopcijfers van bijvoorbeeld alcoholvrij bier: uit in januari 2022 gepubliceerde cijfers van Nederlandse Brouwers blijkt dat de verkoop in twee jaar tijd met ruim 6% is gestegen. In 2021 vloeide er bijna 750 duizend hectoliter bier dat volgens de Nederlandse wetgeving alcoholvrij is.

Een drankje wordt als alcoholvrij gezien als het minder dan 0,1% alcohol bevat.

Ook foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan ziet de populariteit van alcoholvrije alternatieven toenemen. Zo hebben supermarkten er tegenwoordig schappen vol mee staan. “En zij zouden ze niet verkopen als niemand het zou willen”, vertelt ze lachend. “Daarnaast bieden toprestaurants als Tres in Rotterdam nu een geheel alcoholvrij wijnmenu aan.”

Een derde signaal van de toegenomen vraag naar 0-procent alternatieven is volgens Ammerlaan de bloei van alcoholvrije slijterijen. NIX&NIX is hier een voorbeeld van: binnen een half jaar opende deze – oorspronkelijke online – alcoholvrije slijterij vier fysieke winkels.

Signalen voor een grotere behoefte aan alcoholvrije alternatieven zijn er dus genoeg. Maar waar komt deze behoefte vandaan? Verslaggever Sanne Bakker spreekt hierover met Mariëlle Timmermans, oprichtster van de alcoholvrije webshop Amavine, en Wim Boekema, de oprichter van NIX&NIX. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.