Opkomst HBO Max zet Netflix onder druk

Opkomst HBO Max zet Netflix onder druk

epa08448549 A billboard for the new streaming service HBO Max in New York, New York, USA, 27 May 2020. The new streaming service, which is a subsidiary of AT&T's WarnerMedia, launched today in a reported effort to compete with Netflix. EPA/JUSTIN LANE

Streamingdienst HBO Max heeft in haar eerste maand al 3 miljoen Nederlanders weten te bereiken. In RTL stond te lezen dat  ‘Netflix zich volgens het onderzoeksbureau GFK zorgen moet maken.’ Daar waar Netflix vroeger een comfortabele positie had, is dit niet meer het geval.

 HBO Max

HBO Max is een van de grootste streamingdiensten van de wereld. Alleen tot voor kort konden we in Nederland nog geen gebruik maken van de streamingdienst. Sinds 8 maart streamt deze namelijk ook in ons land en heeft deze al meer dan 3,2 miljoen mensen bereikt. De streamingsdienst wist veel mensen te bereiken met een bijzondere actie, namelijk dat je ‘levenslang korting’ zou krijgen wanneer je voor eind maart lid was geworden van de streamingdienst. Doordat Hbo Max in zijn eerste maand ontzettend hard is gegroeid, is Netflix onder druk komt te staan en kan deze niet meer genieten van zijn comfortabele positie. Warner Bros heeft ook aangegeven dat films die in de bioscoop worden gedraaid ook al snel op HBO Max te zien zullen zijn. De bedoeling hiervan is om nieuwe abonnees aan te trekken. Zo had de streamingdienst grootse plannen en kan je nu al The Batman zien. Daarnaast heeft HBO Max meerdere activatiecampagnes waarbij deze een levenslange korting aanbiedt aan klanten die al in de maart een abonnement namen op de streamingdienst.

Netflix

Netflix heeft gemeld dat het voor het eerst sinds 2011 abonnees heeft verloren. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft Netflix 200.000 abonnees verloren. Dat de streamingdienst zoveel abonnees is kwijtgeraakt heeft verschillende soorten redenen zoals de inflatie, de oorlog in Oekraïne en daarnaast de hevige concurrentie die zich op dit moment afspeelt. Terwijl tijdens de pandemie Netflix nog ontzettend populair was. Na de beurs van afgelopen dinsdag is de waarde van Netflix met 26% gedaald wat neerkomt op een verlies van 37 miljard euro. Doordat het nu zo slecht gaat met de streamingdienst staat deze voor het eerst open voor het idee om voordelige abonnementen met reclame aan te bieden. ‘Wie Netflix heeft gevolgd, weet dat ik tegen de complexiteit van reclame was en een groot fan ben van de eenvoud van een abonnement’, aldus Netflix topman Reed Hastings op Nu.nl. Ook probeert de streamingdienst extra inkomsten te werven via klanten die hun account delen met vrienden of familie die niet woonachtig zijn op hetzelfde adres. Wel had Netflix positief nieuws, namelijk dat hun inkomsten met 10% zijn gestegen. Op dit moment heeft de streamingdienst 221,6 miljoen abonnees. ‘HBO Max is een nieuwe streamingdienst met de zelfde doelgroep. En als je ziet dat ze in hun eerste maand meteen 3 miljoen mensen aantrekt is dat een enorme winst voor ze.’ Aldus Jeroen Nikkel van het onderzoeksbureau GfK.

 

Hevige concurrentie

 

In de maand maart zijn er twee nieuwe ambitieuze streamingdiensten bijgekomen te weten Viaplay en HBO Max. Dat de twee streamingdiensten het goed doen bleek uit het onderzoek van GfK dat laat zien dat ze in de maand maart gezamenlijk 22% van het totaal aantal bezoekers van streamingdiensten wisten binnen te halen. Dat komt erop neer dat in maart 18,7 miljoen mensen HBO Max hebben bezocht en in diezelfde maand 15 miljoen mensen Viaplay. Dat er op dit moment een heftige strijd gaande is tussen de streamingdiensten staat wel vast. Netflix is nog steeds de koploper met in totaal 70 miljoen bezoekers in de maand maart. Alleen is dat wel een daling ten opzichte van de maand januari waarin het  in het totaal maar liefst 99,3 miljoen bezoekers had. Ook heeft Amazone prime video in maart moeten inleveren in vergelijk met met de maand februari. Van de 7,3 miljoen liep het aantal bezoekers terug naar 5,5 miljoen. Voor videoland bleef de toestand min of meer gelijk met een verlies van slechts 500.000 bezoekers. Disney+ is zelfs gegroeid in maart. Het aantal bezoekers van deze streamingsdienst is namelijk gestegen van 13,1 naar 15,5 miljoen. Ondanks zijn verlies aan bezoekers blijft Netflix nog steeds de grootste streamingdienst van Nederland. Netflix voelt wel de hete adem van andere concurrenten in zijn nek hijgen waaronder HBO Max die in zijn eerste maand al direct een groot aantal bezoekers trok. Wel merkte GFK op dat ‘het opvallend hierbij is dat meer dan de helft van de Amazon Prime Video bezoekers óók online in contact kwam met HBO Max in maart. Ditzelfde geldt voor Amazon Prime Video abonnees; zij bezochten van de streamingsdiensten relatief het meest HBO Max.’ Volgens Jeroen Snikkel ‘Op langere termijn is het maar de vraag welke streamingdienst het grootst gaat worden, er zullen nog fusies kunnen plaatsvinden. Het is echt volle bak voor de streamingdiensten.’

Jeroen Snikkel van het onderzoeksbureau Gfk was ook te gast in onze radio uitzending en luister hieronder meer over de concurrentie strijd tussen HBO Max en Netflix.

Over de auteur

remy Libbenga

Mijn naam is Remy Libbenga en ben 23 jaar. Mijn interesse zit in de sportjournalistiek. En daarnaast heb ik een sportopleiding afgerond. Ik hou ervan om diepgaande verhalen te maken in de sport. En op dit moment ben ik sportverslaggever bij LAV en Assistent Redactie bij NOS Sport

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.