Verkoop elektrische scooter hoger dan ooit, overstap echter nog niet vanzelfsprekend

Verkoop elektrische scooter hoger dan ooit, overstap echter nog niet vanzelfsprekend

Foto: Pexels

RAI Vereniging, BOVAG en datacenter RDC deden afgelopen maandag melding van een heuse doorbraak: in de eerste vier maanden van 2022 zijn er voor het eerst ooit meer elektrische dan op benzine rijdende scooters verkocht. Oftewel: de populariteit van elektrische brom- en snorfietsen heeft een nieuw hoogtepunt bereikt. 

Het aandeel ‘elektrisch’ in de nieuwverkopen van bromfietsen is in precies één jaar tijd toegenomen van 30,8 naar 50,2 procent. “Bij snorfietsen is inmiddels 43,5 procent van alle nieuwverkopen elektrisch aangedreven”, meldt BOVAG daarnaast. “In totaal ligt het aandeel elektrische scooters – dus brom- en snorfietsen – dit jaar op 46,7 procent, tegenover 33,9 in de eerste vier maanden van 2021.”

De totale verkoop van scooters ligt echter 7,8 procent lager dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. “Maar met 20.968 stuks is 2022 nog steeds het op een na beste jaar sinds 2011”, aldus BOVAG. “Van alle registraties in 2022 waren 10.398 bromfiets (+89 procent) en 10.570 snorfiets (-39,6 procent).”

e-Wheels

BOVAG en RAI Vereniging zijn blij dat er meer elektrische dan benzine-exemplaren de showroom zijn uitgerold en melden dat fabrikanten de afgelopen jaren volop geïnvesteerd hebben in uitbreiding van het aanbod elektrisch scooters. “Dit heeft geleid tot een hogere kwaliteit, grotere actieradius en lagere prijs”, meldt BOVAG. 

e-Wheels Hilversum is een voorbeeld van een onderneming die inspeelt op de trend. De winkel en werkplaats is in augustus 2021 geopend door de overname van de bestaande fietsen- en scooterwinkel. Nu specialiseert de shop zich onder andere in e-scooters en e-bikes. Erik, medewerker en vader van eigenaar John, legt de trend verder uit. 

Waarom mogen benzine-scooters vanaf 2025 niet meer verkocht worden?

Nederlandse bedrijven en organisaties sloten voor de invulling van het klimaatbeleid in 2019 het Klimaatakkoord. Hierin staan afspraken met vijf sectoren over de maatregelen om de klimaatdoelen te halen. Een van de maatregelen is dat vanaf 2025 alle nieuwe brom- en snorfietsen met een begrenzing van 25 kilometer per uur elektrisch moeten zijn. Vanaf 2030 is dat ook het streven voor nieuwe scooters die 45 kilometer per uur kunnen rijden. 

In Amsterdam geldt al sinds 2018 een milieuzone voor brom- en snorfietsen. “Heeft u een scooter met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder, dan mag u niet meer in de bebouwde kom rijden. In sommige gevallen kunt u een ontheffing krijgen”, meldt de gemeente. Elektrische brom- en snorscooters mogen de milieuzone wel gewoon in.

Vertraging op de loer

Volgens Erik staan we dus nog aan het begin van de transitie, ook al is de betreffende mijlpaal bereikt. “Vooral jongelui wil nu nog op een normale scooter blijven rijden”, verklaart hij. “Elektrische scooters maken vrijwel geen geluid en lekker hard scheuren met veel kabaal wordt natuurlijk als stoerder gezien.”

Daar komt bij dat het ontwerp van de eerste e-scooters lang niet zo smaakvol was als nu. “In het begin waren het modellen waarvan je dacht: daar ga ik mooi niet op zitten. Totdat ze er moderner uit kwamen te zien, bijvoorbeeld doordat er LED-lichtjes werden toegevoegd. Dus als je nu naar een elektrische scooter kijkt, zie je niet meer het verschil met een normale.”

Erik verwacht zodoende dat steeds meer mensen – ook jongeren – de komende jaren de overstap naar elektrisch scooteren zullen maken. Toch waarschuwen BOVAG en RAI Vereniging dat de elektrificatie niet vanzelfsprekend is. In absolute aantallen daalde het aantal verkochte elektrische snorfietsen namelijk met 24,8 procent. “En juist hier heeft de sector samen met de overheid grote ambities om per 2025 nieuw alleen nog maar elektrische snorfietsen te verkopen”, meldt BOVAG. “Door de terugval in verkopen zal de elektrificatie van snorfietsen vertraging kunnen oplopen.”

In hoeverre de gestegen brandstofprijzen van invloed zijn op de elektrische voertuigen verkopen is lastig te zeggen, maar volgens de belangenorganisaties zal dat de transitie in ieder geval niet tegenwerken. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.