PODiumkunsten: “Ik geef ze veel vrijheid om het zelf te ontdekken.”

PODiumkunsten: “Ik geef ze veel vrijheid om het zelf te ontdekken.”

Tijdens onze podcast PODiumkunsten praten we over verschillende onderwerpen binnen de cultuursector. Deze week deden we een terugblik op de coronacrisis. We spraken met Monique Karsten over de aanpak van de overheid in de crisis van het basisonderwijs. 

Monique Karsten is leerkracht in het basisonderwijs en heeft in haar loopbaan vrijwel altijd de kunsteducatie van de scholen waar zij werkte vormgegeven. Ze verzorgt creatieve lessen en maakte bijvoorbeeld verscheidene keren samen met de leerlingen het decor voor de eindmusical.  Daarnaast kleedt ze de school aan in thema’s zoals Kerstmis, Pasen en seizoenen. Ook ondersteund ze leraren in het geven van creatieve lessen zodat ook zij educatie krijgen in het vak.

Naast het basisonderwijs heeft Monique ook in het speciaal onderwijs een weg weten te vinden waardoor ook de kinderen met een beperking creatieve vaardigheden onder de knie kunnen krijgen. Kinderen met gedragsproblemen komen bij haar om van zich af te tekenen en schilderen zodat ze op hun manier hun ei kwijt kunnen. Ze beschikt tot enorm veel technieken en vaardigheden binnen het vak en heeft een opleiding tot leerkracht en kunstzinnig coach.

Doordat de focus van de overheid van vooral op de hoofdvakken als spelling en rekenen lag en er veel minder fysieke lessen werden gegeven, werden lessen als handvaardigheid en muziek overgeslagen.

Les op Afstand maakte met en overheid een plan om het basisonderwijs zo goed mogelijk in te richten. Daarbinnen wordt geprioriteerd op taalvaardigheden en rekenvaardigheden. Nergens worden creatieve vaardigheden benoemd.

Toch zijn de creatieve vakken zijn volgens veel mensen juist een toevoeging aan de ontwikkeling van een kind. Wetenschapsjournalist Mark Mieras vertelt aan Kunstgebouw dat creatieve vakken en kunsteducatie onwijs belangrijk zijn voor een kinderbrein. “Terwijl leerlingen aan het tekenen zijn leren ze ook om te kijken. Terwijl ze leren musiceren en zingen trainen ze ook om te luisteren. Ze trainen dus hun auditieve schors in hun hersenen en dat is heel belangrijk voor vakken als leren lezen en schrijven.”, aldus Mieras. Daarnaast leren kinderen door kunsteducatie te experimenteren. “Eigenschappen als experimenteren en controle los laten zijn eigenschappen die minder worden getraind in het onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat de creativiteit van mensen afneemt met de jaren. ”

“Veel kinderen vinden kunst leuk en dat wordt gek genoeg als diskwalificatie gezien. Want het is leuk en dus niet serieus. Dat is een groot mistverstand. Dat het leuk is betekent juist dat het serieus is. Het leuk vinden de drijfveer is van goed leren.”

Creatieve vaardigheden zijn dus nodig om de reken- en taalvaardigheden van kinderen te ondersteunen en verbeteren. Monique wil deze vaardigheden met veel vrijheid aanleren en zo hopen op een goede ontwikkeling van kinderen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.