Geeft Gen Z liever hun geld uit aan materialistische zaken of vakanties?

Geeft Gen Z liever hun geld uit aan materialistische zaken of vakanties?

Onderzoeken en adviesbureaus spreken elkaar vaak tegen of vakantie belangrijker is dan materialistische zaken voor generatie Z (jongeren geboren tussen 1995 en 2010). Zo concludeert Booking.com door eigen onderzoek dat reizen veel belangrijker is dan spullen, terwijl volgens ondernemersmagazine Baaz gen Z goederen boven fun kiezen.

René Boenders, schrijver van het boek Verlangen naar Verandering over generatie Z, zegt dat binnen gen Z de prioriteiten veranderen zodra ze meer vrijheid hebben. ‘’Onder de zestien jaar is het belangrijk om op de plek die zij kennen het zo leuk mogelijk te hebben. Zodra ze oud genoeg zijn om zelf naar plekken te gaan zie je een shift en vinden ze travel belangrijker. Dat is uniek bij deze generatie. gen Z gaat veel realistischer met hun geld om dan millennials. Die generatie ging ook van hun studielening op vakantie. Dat doet gen Z niet’’.

Wel ziet Boenders een verandering van het uitgavenpatroon bij gen Z sinds de pandemie. ‘’Gen Z heeft tijdens de coronaperiode een wake up call gehad en spaarden veel meer, omdat het een onzekere tijd was. Maar toen de samenleving weer openging zag je dat de free flow of money heel erg hoog lag. Ze gingen weer uit, naar festivals, uit eten en naar de film. Op dit moment geven zij meer geld uit, dan erin komt.’’

Wel is er een samenhangende filosofie in de generatie volgens Boenders. ‘’Ze zijn time rich en cash poor. Deze generatie gaat veel beter met hun tijd om. Ze willen niet al hun tijd besteden aan werken, maar ook aan gamen en sporten bijvoorbeeld. Hun dagindeling is dus heel anders,’’ aldus Boenders.

Financieel planner Lisette Spork vindt dat onderzoeken van Booking.com en Baaz te kort schieten, omdat er binnen de generatie verschillen zijn. ‘’Er is een tweedeling tussen arm en rijk. Rijke Gen Z’ers halen meer hun luxe uit vakanties. Dat hebben ze vaak van thuis ook meegekregen. Terwijl andere jongeren hun luxe halen uit sneakers of een nieuwe Playstation’’. Ook Tijn Olijerhoek, werkend bij de financiële dienstverlening bij de Rabobank merkt dat er veel meer factoren meespelen die bepalend zijn. ‘’Ik zie wel dat reizen en ervaringen belangrijker worden. Maar bij gen Z is, net als bij andere generatie, de sociaaleconomische achtergrond bepalend wat ze belangrijk vinden. En dat verschilt bij veel gen Z’ers’’, aldus Olijerhoek.

Terugkomend op het onderzoek van o.a. Booking.com. Daarin worden veel respondenten ondervraagt, maar onduidelijk is hoe divers deze groep is. Respondenten met verschillende achtergronden is essentieel voor een onderzoek over gen Z. Al helemaal als je een wereldwijd onderzoekt doet. De claim dat Generatie Z liever hun geld uitgeeft aan materialistische zaken dan aan vakanties, of andersom, valt dus niet te controleren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *