Onderzoek

Hoe worden in de afgelopen vijf jaar (2017-2021) Poolse arbeidsmigranten geframed in De Telegraaf en De Volkskrant?

Journalisten delen het nieuws met het publiek. Sinds de digitale revolutie zijn journalisten dit steeds makkelijker gaan doen. De wereld veranderde namelijk naar een manier waarop de media zich konden uiten via de televisie, radio en al snel daarna het internet. Journalisten delen sindsdien het nieuws door niet alleen te vertellen wát het publiek moet denken, maar voornamelijk waarover ze moeten denken. Dit wordt ook wel het framen van een onderwerp genoemd.

Dit houdt in dat journalisten onderwerpen op een bepaalde manier in het nieuws brengen. Dit kan zowel negatief als positief zijn. Het publiek dat vervolgens de artikelen leest krijgt dan een bepaald beeld over het onderwerp. Framing heeft daardoor dus op twee manieren impact. Ze beïnvloeden de beeldvorming van het publiek omdat zij op een bepaalde manier over een onderwerp gaan nadenken. Daarnaast heeft framing ook impact op de mensen waarover geschreven wordt. Als mensen negatief in het nieuws worden neergezet zal men ook zo naar ze kijken.

In de media zie je vaak verhalen over Poolse arbeidsmigranten voorbijkomen. Dit gebeurt al sinds 2004, door de uitbreiding van de Europese Unie (EU) toen Poolse arbeidsmigranten naar Nederland kwamen om te werken. Aan de ene kant vervullen ze de banen die wij Nederlanders niet willen vervullen en aan de andere kant worden ze uitgebuit, zorgen ze voor overlast en leven ze in verloederde Polenhotels waar de buurt moe van wordt.

Om te onderzoeken hoe Poolse arbeidsmigranten in de Nederlandse berichtgeving worden neergezet, zijn De Volkskrant en De Telegraaf met elkaar in een kwantitatief onderzoek vergeleken. Dit wordt gedaan aan de hand van de volgende hoofdvraag: Hoe worden in de afgelopen vijf jaar (2017-2021) Poolse arbeidsmigranten geframed in De Telegraaf en De Volkskrant?

Bekijk hier het afstudeeronderzoek.